Fråga om ögonfransgecko och insekter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
16
linnychu:
Hej, har skaffat 2 ögonfransgeckos för bara någon vecka sedan.
Den ena hugger på nästan 5 cm avstånd så fort jag kommer med foderpincetten och dubia, men den andra ser nästan förolämpad ut. Är det normalt att vissa inte är förtjust i insekter?
Har inte provat något annat än dubia än dock, det kanske är därför? Är ju lite synd med tanke på näringsvärdet på dubia.
Eller kan det vara något annat som är fel? De verkar pigga annars båda två.

Tacksam för svar. :)

150
90
HameFall:
Jag har dålig koll hur det är med just ögonfransgecko, men jag vet att t.ex kameleonter kan tok vägra äta vissa insekter.. Jag hade en som vägrade äta något annat än zophobas, helt ointresserad av dubia, syrsor, gräshoppor osv. Testa köpa ett par syrsor och se om den äter det istället eller så väntar du ut den som inte äter dubia just nu och se om den gör det om en vecka eller så :)

29
16
linnychu:
HameFall skrev:
Jag har dålig koll hur det är med just ögonfransgecko, men jag vet att t.ex kameleonter kan tok vägra äta vissa insekter.. Jag hade en som vägrade äta något annat än zophobas, helt ointresserad av dubia, syrsor, gräshoppor osv. Testa köpa ett par syrsor och se om den äter det istället eller så väntar du ut den som inte äter dubia just nu och se om den gör det om en vecka eller så :)

Okej, tack. Då kanske det bara är det då. Eftersom dom är pigga, bara helt olika reaktioner på just dubia. Ska skaffa lite annat då få se om det bara är just den här insekten som den vägrar på. Tack :)

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Den kanske inte vill äta från pincetten....lägg dem i en liten skål i terrariet istället så kan den äta när den själv vill :) 

459
138
Pakke:
anniemalmros skrev:
Den kanske inte vill äta från pincetten....lägg dem i en liten skål i terrariet istället så kan den äta när den själv vill :) 

Ja, som hon säger. kanske den inte vill äta från princetten. :)

Men som sagt, crested har olika personlighet. Alla ödlor tänker inte samma sak.

1275
1725
Falk:

Nu vet jag inte vad du har för pincett men jag upplever det i vissa fall som att det blir svårare att mata med en stor monsterpincett. Så har du en bastant variant så prova med en mindre/smalare.

Ifall det är ett lättstressat djur du har så försök att böka så lite som möjligt när du öppnar och tänker mata. Sen undrar jag om du har bägge individerna i samma terrarium.

29
16
linnychu:
anniemalmros skrev:

Okej, ska försöka med det. Och som svar på andra frågor så, nej, det är en riktigt liten pincett, inget stort. Håller inte på med terrariet alls mer än när jag gett mat/sprayat vilket jag försöker göra på samma gång för att undvika just stress. Just nu är dom i samma, och det hade dom tydligen varit sen dom föddes, dom är fortfarande jättesmå och dom sitter oftast tillsammans, så det verkar inte som dom försöker komma ifrån varandra. För övrigt så har dom bra nog med plats att komma undan om dom skulle vilja det.

181
110
Stina:
Testa å ta dö på kackisen först för att sedan "öppna" den så innehållet kommer ut lite, det kan i vissa fall göra kackisen mer intressant att äta.

29
16
linnychu:
Stina skrev:
Testa å ta dö på kackisen först för att sedan "öppna" den så innehållet kommer ut lite, det kan i vissa fall göra kackisen mer intressant att äta.

Okej, jag ska försöka lite allt möjligt och om det inte funkar så får jag skaffa någon annan insekt :) Tack!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild