Funderingar och frågor inför köp av Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Maja96:
Hej! Jag är ny på hemsidan och funderar på att köpa en leo (aldrig haft en förut). Jag är 20 år, bor i en hyres-2:a (48 kvadratmeter) på bottenvåningen. 
Har haft fiskar, en hund och en hamster, så jag är van vid djur.

Mina frågor är:

Går det bra att köpa en unge som nybörjare?
(Isåfall, hur får jag tag på små syrsor etc?)

Kan de vara utanför terrariet korta stunder utan att det blir för kallt?

Hur löser jag problemet med ljusa sommarnätter/mörka vinterdagar?

Kan de bli sjuka när de lever själva?

Behövs försäkring och regelbundna veterinärbesök?

Hur ska maten förvaras och låter den? :P

Är det bäst att åka till en uppfödare och hämta ödlan?

Hur ska terrariet göras rent för att undvika sjukdomar?

Funderar på om det går att ställa ett terrarium på ett bord mellan soffan och dörrkarmen (110 cm långt mellan dörrkarmen och väggen, 67 cm brett mellan väggen och soffan).

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Maja96 skrev:
Hej! Jag är ny på hemsidan och funderar på att köpa en leo (aldrig haft en förut). Jag är 20 år, bor i en hyres-2:a (48 kvadratmeter) på bottenvåningen. 
Har haft fiskar, en hund och en hamster, så jag är van vid djur.

Mina frågor är:

Går det bra att köpa en unge som nybörjare?
(Isåfall, hur får jag tag på små syrsor etc?)

Kan de vara utanför terrariet korta stunder utan att det blir för kallt?

Hur löser jag problemet med ljusa sommarnätter/mörka vinterdagar?

Kan de bli sjuka när de lever själva?

Behövs försäkring och regelbundna veterinärbesök?

Hur ska maten förvaras och låter den? :P

Är det bäst att åka till en uppfödare och hämta ödlan?

Hur ska terrariet göras rent för att undvika sjukdomar?

Funderar på om det går att ställa ett terrarium på ett bord mellan soffan och dörrkarmen (110 cm långt mellan dörrkarmen och väggen, 67 cm brett mellan väggen och soffan).

Hej!

Har inte just en leo så kan inte svara på alla frågor, men de lite mer allmäna frågorna kan jag hjälpa dig med.

Finns de som köper ungar som nybörjare. Men om det är bra kan jag inte svara på.

Hur du löser ljusa sommarnätter och mörka vinterdagar får någon annan svara på.

De blir inte sjuka av att bo själva, de mår bättre då eftersom reptiler är solitära djur (med några undantag) som varken behöver kontakt med andra av sin egen art (förutom när de ska föröka sig) eller andra arter såsom människor.

Jag tar inte min (visserligen en ögonfransgecko, men ändå) till veterinär förutom om den nu skulle visa sig vara sjuk vilket den inte blivit hittills. Tänk även på att många veterinärer är okunniga vad gäller reptiler, så var noga med vilken klinik du går till.

Ang. maten så beror det på vad det är för foderdjur. Dubiakackerlackor är bäst i mitt tycke. De brukar jag ha i en ventilerad plastback/petbox med äggkartong i samt kattmat som bottenmaterial. Sedan matar jag med kattmat, fårpellets samt frukt och grönt (ekologiskt). Dubia är tysta även om det kan låta lite när de gräver under äggkartonger.

Jag vet inte hur det är med sjukdommar i ökenklimat då ögonfransgecko som jag har lever i fuktig skog. Så det får någon annan svara på.

Angående placeringar får du fråga någon annan då jag inte har koll på placeringar av ökenterrarium.

Lycka till!

//Emanuel

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Kul att du funderar på ödla, och bra att du gör lite förarbete innan du skaffar den. Att skaffa en unge eller vuxen har egentligen ingen betydelse mer än fodret som sagt. Leopardgeckos är härdiga ödlor som är lättskötta. 
Småsyrsor eller smått foder kan du beställa på nätet. Det går även att använda annat foder som nymfer av dubiakackerlackor m.m.

Du kan ta ut och hålla och inspektera ödlan såklart och då värms den av din hand. Den bör inte gå på ett kallt golv däremot. 

Ljusa sommarnätter etc är nog inget du behöver tänka på.

Det är inga problem att ha en ödla ensam, snarare tvärtom, de trivs i regel bäst ensamma.

De blir sällan sjuka så länge de sköts på rätt sätt. Upplever du att något är fel bör du gå till veterinär men det är inget man gör på rutin "bara för att".

Fodret förvaras lämpligast i en plastlåda (gärna en s.k. petbox). Hanar av syrsor börjar spela när de är tillräckligt stora och det kan låta en del. Men är det ett problem finns det som sagt andra saker att mata med.

Att få kontakt med en uppfödare att köpa av kan vara bra då du även kan få en bra kontakt om du skulle behöva hjälp. Dessutom kommer du veta exakt var ödlan kommit ifrån och hur gammal den är. 

Angående storleken så bör det fungera fint. 

Göra rent terrariet kan du göra med vanlig såpa. Leopardgeckos är dessutom såpass smarta (till skillnad mot en del andra ödlor) att de väljer en plats att skita på. 

Lycka till!

5
0
Maja96:
anders skrev:
Kul att du funderar på ödla, och bra att du gör lite förarbete innan du skaffar den. Att skaffa en unge eller vuxen har egentligen ingen betydelse mer än fodret som sagt. Leopardgeckos är härdiga ödlor som är lättskötta. 
Småsyrsor eller smått foder kan du beställa på nätet. Det går även att använda annat foder som nymfer av dubiakackerlackor m.m.

Du kan ta ut och hålla och inspektera ödlan såklart och då värms den av din hand. Den bör inte gå på ett kallt golv däremot. 

Ljusa sommarnätter etc är nog inget du behöver tänka på.

Det är inga problem att ha en ödla ensam, snarare tvärtom, de trivs i regel bäst ensamma.

De blir sällan sjuka så länge de sköts på rätt sätt. Upplever du att något är fel bör du gå till veterinär men det är inget man gör på rutin "bara för att".

Fodret förvaras lämpligast i en plastlåda (gärna en s.k. petbox). Hanar av syrsor börjar spela när de är tillräckligt stora och det kan låta en del. Men är det ett problem finns det som sagt andra saker att mata med.

Att få kontakt med en uppfödare att köpa av kan vara bra då du även kan få en bra kontakt om du skulle behöva hjälp. Dessutom kommer du veta exakt var ödlan kommit ifrån och hur gammal den är. 

Angående storleken så bör det fungera fint. 

Göra rent terrariet kan du göra med vanlig såpa. Leopardgeckos är dessutom såpass smarta (till skillnad mot en del andra ödlor) att de väljer en plats att skita på. 

Lycka till!

Tack! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild