Hur många syrsor går det på en dubia/kackerlacka?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
15
lensy:
Jag har förstått att dubior är mer proteinrika än syrsor och såg i en annan tråd här i forumet att en kackerlacka motsvarar tre syrsor. Hur är det med det? 

Vår fullvuxna skäggis brukar äta 6-8 syrsor per gång, modell "stor". De är väl ca 2 cm, gissar jag. Nu har jag beställt dubior av mellanstorlek, enligt uppgift på hemsidan 1-2 cm stora. Hur många sådana ska vi ge honom för att i näring motsvara de syrsor han brukar få?

Bonusfrågor:

Är "dubia" en sorts kackerlacka eller vad betyder ordet? Folk verkar säga dubia som synonym till kackerlacka?

Kan man ha syrsor och kackerlackor tillsammans?

47
15
lensy:
lensy: skrev:
Jag har förstått att dubior är mer proteinrika än syrsor och såg i en annan tråd här i forumet att en kackerlacka motsvarar tre syrsor. Hur är det med det? 

Kan man ha syrsor och kackerlackor tillsammans?

Citerar mig själv. ;) Fick supersnabbt svar av butiken jag beställt mina kackerlackor hos och det var tydligen inte att rekommendera att ha syrsor och kackerlackor tillsammans. Detta pga att syrsan kan äta upp dubiorna samt att dubiorna trivs i lite högre värme än syrsorna. Någon direkt jämförelse över antal kackerlackor/syrsor fick jag dock inte. Jag förstår självklart att jag kan prova mig fram, men tänker att en liten hint att utgå ifrån kan vara hjälpfullt, så om någon har någon sådan får du gärna dela med dig! :) 

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
lensy: skrev:

Citerar mig själv. ;) Fick supersnabbt svar av butiken jag beställt mina kackerlackor hos och det var tydligen inte att rekommendera att ha syrsor och kackerlackor tillsammans. Detta pga att syrsan kan äta upp dubiorna samt att dubiorna trivs i lite högre värme än syrsorna. Någon direkt jämförelse över antal kackerlackor/syrsor fick jag dock inte. Jag förstår självklart att jag kan prova mig fram, men tänker att en liten hint att utgå ifrån kan vara hjälpfullt, så om någon har någon sådan får du gärna dela med dig! :) 

Oavsett näringsmängd så kommer de ändå vilja ha den "volymen" som ger en mättnadskänsla! 

När man skriver dubia hänvisar man till artepitetet i det vetenskapliga namnet för Argentinsk kackerlacka - Blaptica dubia

508
304
Jonas77:
Dubia är mer tjockskalig än syrsor, vissa ödlor gillar inte det. Sen har jag upplevt att ödlor som är vana vid syrsor har svårt för att få en bra sökbild för dubia, så jag har varit tvungen att mer eller mindre vända på dem så de sprattlar lite för att ödlan ska förstå vad det är.

Det här med näringsmängd och mängd protein är väl egentligen bara storleksberoende. Det är inte mer protein i dubia än syrsor per gram, skulle jag tro. De är ju bara större än syrsor som vuxna... Insekterna är vad du matar med, så googla ett bra gutloadrecept, det slår med hästlängder vilken insektsart du matar med när det kommer till näringsskillnader.

/ Jonas

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
Jonas77 skrev:
Dubia är mer tjockskalig än syrsor, vissa ödlor gillar inte det. Sen har jag upplevt att ödlor som är vana vid syrsor har svårt för att få en bra sökbild för dubia, så jag har varit tvungen att mer eller mindre vända på dem så de sprattlar lite för att ödlan ska förstå vad det är.

Det här med näringsmängd och mängd protein är väl egentligen bara storleksberoende. Det är inte mer protein i dubia än syrsor per gram, skulle jag tro. De är ju bara större än syrsor som vuxna... Insekterna är vad du matar med, så googla ett bra gutloadrecept, det slår med hästlängder vilken insektsart du matar med när det kommer till näringsskillnader.

/ Jonas

Vissa trovärdiga och icke trovärdiga källor, ex.vis (dubiaroaches.com/pages/dubi-roaches-vs-crickets) mfl. om man letar runt lite, så är den potentiella proteintillgången nästan 2x mer i Dubian än syrsan. Fettet likaså. Syrsan har dock met vätska än Dubian. Dock vet jag inte vem som släppt siffrorna till att börja med. Oavsett så är de inte sämre än syrsorna tror jag. Fördelarna sägs även vara fler hos Dubia än syrsor när det kommer till att ha dem hemma.

Men givetvis ska foderdjuret, oavsett vilket, matas med näringsrik mat för att få ut det mesta ur det. Och en varierad kost är absolut att föredra.

En annan intressant läsning är dubiaroachdepot.com/guidance/dubia-roaches-vs-other-feeder-insects

508
304
Jonas77:
"* The nutritional information cited above is based on comparison charts that can be viewed in many places on the internet. After an exhaustive search, I have not been able to locate any reliable source for these figures."

:)

504
396
Crippa:
Skulle tro att dubian är mer proteinrik. Riktigt bra föda för reptiler!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild