Hur ska jag lösa belysningen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
2
tobbe93:
Hej!

Jag funderar över hur jag ska lösa belysningen i ett egenbyggt terrarium med måtten 180*80*120 cm till en vattenagam. Alla sidor förutom framsidan är av osb-skivor. Tanken var att ha all belysning inuti men hur ska jag göra för att komma upp i rätt mängd ljus? 

Som jag förstår det är lysrör riktigt bra men eftersom jag ska ha belysning inuti funkar det inte. Funderar att skaffa Led 18 W flood från herperschoice men hur många skulle det behövas? Utöver det kommer jag ha en sollampa med uv-ljus och värme från värmekablar som jag gjuter in i betong. 

Tack på förhand.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

tobbe93: skrev:
Hej!

Jag funderar över hur jag ska lösa belysningen i ett egenbyggt terrarium med måtten 180*80*120 cm till en vattenagam. Alla sidor förutom framsidan är av osb-skivor. Tanken var att ha all belysning inuti men hur ska jag göra för att komma upp i rätt mängd ljus? 

Som jag förstår det är lysrör riktigt bra men eftersom jag ska ha belysning inuti funkar det inte. Funderar att skaffa Led 18 W flood från herperschoice men hur många skulle det behövas? Utöver det kommer jag ha en sollampa med uv-ljus och värme från värmekablar som jag gjuter in i betong. 

Tack på förhand.

Varför skulle du inte kunna ha lysrör inuti?

Tänk på att LED inte avger UVA om det inte står speciellt att de gör det.

15
2
tobbe93:
Flyers90: skrev:

Varför skulle du inte kunna ha lysrör inuti?

Tänk på att LED inte avger UVA om det inte står speciellt att de gör det.

Läste att det var dåligt på grund av luftfuktigheten men att det funkar om man använder sig av en extern glimtändare vilket jag vill undvika för att underlätta för mig själv.

240
183
Mickee:

Läste att det var dåligt på grund av luftfuktigheten men att det funkar om man använder sig av en extern glimtändare vilket jag vill undvika för att underlätta för mig själv.

Köpt det här av akvarielagret i bromma, T5 dubbelarmatur för akvariebruk, dosa för gryning/skymning/dimmer, ett rör med uvb 12% och ett rör för dagsljus/växtljus allt för 2000kr.
Allt är skyddat för fukt, gjort för att ligga strax ovanför vattenytan och T5 har ingen glimmtändare, tänds elektroniskt direkt.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

När man köper lysrör till reptiler bör man köpa T5 rör och inte T8. De flimrar mindre. De har ingen glimtändare sen heller. 
Så de kan du mycket väl använda dej av. 

15
2
tobbe93:
Flyers90: skrev:

När man köper lysrör till reptiler bör man köpa T5 rör och inte T8. De flimrar mindre. De har ingen glimtändare sen heller. 
Så de kan du mycket väl använda dej av. 

Okej nice. Tack! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild