HJÄLP min Ögonfransgecko har kräkts!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
filip_alexandersso:
Hej.
Har nyss skaffat mig en ung ögonfransgecko som jag fick hem igår. Enligt den förra ägaren så ska ödlan ha varit helt frisk och fel fri men idag när jag skulle ta ut honom och inspektera honom så börja han plötsligt öpna sin mun och sedan kom vätska blandat med mat ut. Medans detta hände så började han plötsligt skaka hela han och låta, jag är jätte orolig för han och vet ej vad jag ska ta mig till. Alla råd uppskatas och jag skulle vilja ha hjälp så snabbt sm möjligt.

21
17
Meydri:
filip_alexandersso: skrev:
Hej.
Har nyss skaffat mig en ung ögonfransgecko som jag fick hem igår. Enligt den förra ägaren så ska ödlan ha varit helt frisk och fel fri men idag när jag skulle ta ut honom och inspektera honom så börja han plötsligt öpna sin mun och sedan kom vätska blandat med mat ut. Medans detta hände så började han plötsligt skaka hela han och låta, jag är jätte orolig för han och vet ej vad jag ska ta mig till. Alla råd uppskatas och jag skulle vilja ha hjälp så snabbt sm möjligt.

Hej! Jag har tyvärr ingen kunskap om något beteende som detta, men då ingen annan verkar ha tagit sig tiden så tänker jag att jag försöker. Om beteendet håller i sig eller upprepas, så skulle jag nog säga att det säkraste valet är att gå till en veterinär med reptilkunskaper. Om du är osäker så kan du alltid ringa till veterinäranläggningen i förväg och fråga om de har något veterinär som är kunnig inom området (det är inte alltid det faktiskt finns kunnig personal inom reptiler), och om de inte har någon själva, fråga om de vet någon annan klinik som har det. Det finns massvis med information på nätet, så förhoppningsvis kanske det kan finnas något där. Tills det är utrett, skulle jag säga att det är bra att vara försiktig med maten och helt enkelt hålla uppsyn på honom, försöka minska stressen så gott det går. :/ Önskar er all lycka till, hoppas det löser sig!

1275
1725
Falk:

Varför ska du plocka ut och "inspektera" ett djur så pass tidigt?

Skulle mycket väl kunna vara något stressrelaterat då detta inte är några keldjur.

Hoppas att det löser sej.

274
210
AndreasB:
Minska stress=Låt bli att pilla på geckon.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild