Hadara: skrev:
Alla butiker som har reptiler i göteborg är skit... gillar varken gbgzoo eller mölndals zoologiska... Klämmer in djur i små terrarium utan inredning. gbgzoo hade bland annat minst 6 kungspytons i samma terrarium och ett gömställe.
Jag har varit på båda ställena flera gånger. En gång på gbgzoo för några år sedan. Då hade de exempelvisen vuxen ögonfransgecko i 20*20*20 (eller om det var 20*20*30, är inte helt 100% men vet att det var ett exoterra med en dörr). Har inte varit där sedan dess p.g.a den fruktansvärda djurhållningen, förrän i våras. Och de hade klart förbättrats. Då bodde t.ex vuxna ögonfransgeckos enskilt i stora terrarium (45*45*60) osv. osv och det var fina terrarium (utom till spindlarna där alla hade 1cm bark som bottenmaterial, samt en horngroda som bodde lite litet och bara hade mossa i terrariet). Även om det kanske är lite mindre än vad man bör ha som privatpersom bör man ha i åtanke att djurbutiker har djur för att sälja dom och eftersom de bor där en kort tid så tycker jag att det ät okej med lite mindre terrarium även om det inte ska vara hur litet som helst (dvs. inte 20*20*30, men ändå ok med LITE mindre är vad man bör ha enligt mig). Möndal zoo & reptil har haft bra inredning och bra terrarium även om några är lite väl små och även dom har för lite substratmängd till spindlar, så har det iaf. varit när jag varit där. Men som sagt eftersom det är tillfälligt boende är det hyfsat ok om du frågar mig. Har väl haft lite dåligt med mat till pinnar också. Så jag tycker dom är hyfsat bra, även om det inte direkt går att jämföra med HC. Min åsikt iaf. Men håller iaf med att Göteborgs zoologiska har haft jättedålig djurhållning innan.