Kameleontexperter!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

953
1840
peter54:
smulan_gazelle1305 skrev:

Men den är ju ändå tam om den går att hantera. Tror att de flesta reptilkunniga fattar att den inte blir lika tam som en katt eller hund men den kan ju ändå bli tam. Det finns ju olika sorters tam!

Detta är en åsikt, inte ett faktum och min uppfattning är att det är stor skillnad på tam och hanterbar. Därmed är en reptil aldrig tam, utan vild i sin natur, men har vant sig vid att en viss situation inte är livshotande.

43
7
smulan_gazelle1305:
peter54 skrev:

Detta är en åsikt, inte ett faktum och min uppfatning är att det är stor skillnad på tam och hanterbar. Därmed är en reptil aldrig tam, utan vild i sin natur, men har vant sig vid att en viss situation inte är livshotande.

Precis, det är en åsikt! Jag mena att en reptil inte blit tam utan "tamare" och inte är rädd för människor samt bli hanterbar. Och som du sa, att den vänjer sig vid att en livssituation inte är livshotande gör den hanterbar och lugn ibland! :)

388
460
australis66:
smulan_gazelle1305 skrev:

Precis, det är en åsikt! Jag mena att en reptil inte blit tam utan "tamare" och inte är rädd för människor samt bli hanterbar. Och som du sa, att den vänjer sig vid att en livssituation inte är livshotande gör den hanterbar och lugn ibland! :)

Hanterbar! Inte tam. Det är stor skillnad på de två begreppen.

23
3
Reryd:
Frågan om hantering är något alla kommer svara olika på. Det är stor skillnad mellan Jemenkameleont och panterkameleont.  Jemen blir lättare stressad. Jag har vant min vid att klättra upp på min hand när den får mat, då jag lättare ska få ut den i sitt i uteterrarium. Om hon inte kommer fram själv och fräser, får hon vara inne även om det är fint väder ute. Panter finns det folk som säger att de ska få komma ut varje dag(?) och folk som säger endast när det är nödvändigt. Det var en uppfödare på förra mässan i syd som sa att Jemen är mer som ett titta på djur som fiskar och panter behöver få komma ut. Det var vad han hade erfarenhet av att de mår bäst av. Hans klättrade ju upp på armen så fort man öppnade buren.. bara att läsa hanteringstråden, där är mkt åsikter..

43
7
smulan_gazelle1305:
Python88 skrev:

Hanterbar! Inte tam. Det är stor skillnad på de två begreppen.

Jag fattar ju att det är två olika begrepp. Jag föröker förklara att den inte är vildsint, bits och fräser!

307
153
SunshineGeckos:
Sen vet jag inte hur bra det är att titta på youtube filmer  från USA exempelvis där dom ofta har en annan syn på djurhållning och hantering än i Sverige. 
Risken finns ju att vissa (speciellt nybörjare,jag gjorde det litegrann innan jag vart medlem här)tar till sig av dessa youtube tips och använder sig av dom, vilket kan bli synd om djuret i längden... 
Säger inte att allt som läggs upp är skit, men man märker att amerikaner ofta talar om att göra sin ödla eller orm tam osv. 
Nog sagt om det, finns ju den gamla hederliga hanteringstråden på sajten annars om vi ska disskutera hantering.  Och jag vill inte spä på något mer i denna tråd,  för jag har läst igenom den förstnämnda och sett hur det kan spåra ur med allas åsikter.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild