Kameleontexperter!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

6
2
ruk4star:
Någon som har bra tips på hur man får en Jemenkameleont att sluta fräsa åt en och bli tam? Har haft henne i några dagar, har kollat lite på youtube där folk säger att man ska vänta någon vecka innan man börjar att hålla på med den men där jag köpte den sa dem att man skulle börja så fort man bara kunde. Tips o råd! Snälla!

459
138
Pakke:
ruk4star skrev:
Någon som har bra tips på hur man får en Jemenkameleont att sluta fräsa åt en och bli tam? Har haft henne i några dagar, har kollat lite på youtube där folk säger att man ska vänta någon vecka innan man börjar att hålla på med den men där jag köpte den sa dem att man skulle börja så fort man bara kunde. Tips o råd! Snälla!

Hej! Nej, det går inte få att reptiler bli tam. :)

Visst de kan gärna bli hanterad av människor. Men inte tam som katter eller hundar. Låt den vara i terrariet och trivas som den har i terrariet.

Man hanterar den enbart bara vid hälsokontroll och annat orsaker.

Hoppas förstår du nu :)

6
2
ruk4star:
Pakke skrev:

Visst de kan gärna bli hanterad av människor. Men inte tam som katter eller hundar. Låt den vara i terrariet och trivas som den har i terrariet.

Så du menar att alla som har fått dem så tama att man stoppar in handen och den bara kliver på och man kan ha den ute utan problem inte är att rekomendera? Bara ha den ute när man ska kontrollera något eller göra rent i terrariet?

Medlem i GHF
3162
1794
EmanuelKarl:
Är väl ingen kameleontexpert. Men reptiler ska vara i terrarierna så mycket som möjligt. Tropiska arter t.ex kameleonter kan få bla. njursvikt om man har de utanför terrariet. De kan även bli väldigt stressade. Åtminstone en kameleont som fräser blir nog väldigt stressad om du försöker ta ut den. Kameleonter är om jag inte minns fel väldigt stresskänsliga. Grejen är det att kemeleonten inte fattar att det är fel klimat och att den kan få njursvikt av det.

Jag haterar vid dessa tillfällen (dock är det en ögonfransgecko jag har):
-hälsokoll (runt 3 gånger per år, inte alls ofta)
-Om det är i syfte att sprida fakta tycker jag inte det är någon fara sålänge det inte är mer än kanske en gång varannan månd typ som max, om dit djur t.ex gör motstånd eller fräser så bör du inte ta ut den för då blir den väldigt stressad
-Kanske en gång per år tar jag ut och fotograferar den.
-Om jag gr rent i terrariet (räcker att göra det typ en gång per år om man tar bort skiten när man ser det, eller nästan alldrig om man har tropiska gråsuggor och hoppstjätar som bryter ner avföring m.m.)

Nu har jag dock sagt vad jag brukar gå efter. Kort sagt bör man hantera så lite som möjligt. Om du sitter på djursjukhuset med en ödla med njursvikt kommer du nog inte vara så glad. Oftast är reptiler duktiga på att dölja att de är sjuka  så man upptäcker det oftast inte förrän det är för sent.

953
1840
peter54:
ruk4star skrev:

Så du menar att alla som har fått dem så tama att man stoppar in handen och den bara kliver på och man kan ha den ute utan problem inte är att rekomendera? Bara ha den ute när man ska kontrollera något eller göra rent i terrariet?

Det är inte "tam" kameleonten blir, utan det som brukar kallas "handvan" och egentligen inte betyder något annat än att den inte längre är livrädd för handen. Det Pakke skriver stämmer absolut. Reptiler (med undantag av några få, exempelvis sköldpaddor), ska inte hanteras mer än nödvändigt av den mycket enkla anledningen att de är solitära, dvs de har noll utbyte av kommunikation, vilket i sin tur innebär att den enda som får ut något av att ta ut i det här fallet kameleonten, är du själv.

De råd du fått stämmer dåligt och verkar inte ha yttrats av folk som är särskilt insatta i handhavandet av kameleonter. Jag vet inte hur de ägare av kameleonter du hänvisar till har gjort för att få dem såna, kanske har de börjat från kameleontens dag 1, men du har ju en duktig kille här att fråga, han som skrivit det förträffliga skötselrådet här på Terrariedjur.se om just jemenkameleont, Jonas Andersson.

6
2
ruk4star:
peter54 skrev:

Det är inte "tam" kameleonten blir, utan det som brukar kallas "handvan" och egentligen inte betyder något annat än att den inte längre är livrädd för handen. Det Pakke skriver stämmer absolut. Reptiler (med undantag av några få, exempelvis sköldpaddor), ska inte hanteras mer än nödvändigt av den mycket enkla anledningen att de är solitära, dvs de har noll utbyte av kommunikation, vilket i sin tur innebär att den enda som får ut något av att ta ut i det här fallet kameleonten, är du själv.

De råd du fått stämmer dåligt och verkar inte ha yttrats av folk som är särskilt insatta i handhavandet av kameleonter. Jag vet inte hur de ägare av kameleonter du hänvisar till har gjort för att få dem såna, kanske har de börjat från kameleontens dag 1, men du har ju en duktig kille här att fråga, han som skrivit det förträffliga skötselrådet här på Terrariedjur.se om just jemenkameleont, Jonas Andersson.

Har ställt frågan vidare till honom men jag vet att reptiler inte är husdjur man sitter och kjelar med på kvällarna i soffan men det är ju aldrig
omöjligt att få dem hanterbara. Har sätt många klipp av folk som har lyckats men jag vill bara veta om det är bra eller dåligt innan jag fortsätter med detta.

1159
627
Temla:
Hur du än bestämmer att göra så ska du absolut inte börja hantera den de första veckorna. Låt den vänja sig med dig och sitt nya hem först. Vissa kameleonter kan bli handvana och vissa blir det aldrig. Det är väldigt individuellt. Om du nödvändigtvis vill kunna hantera den så vänj den långsamt. Vänta några veckor. Sedan kan du försiktigt hålla handen i närheten en stund varje dag. Lite närmare varje gång... kanske locka med mat så den förnknippar dig med positiva saker. Så småningom kanske den självmant kliver ut på din arm. :) Kameleonter är av naturen skygga. Har du terrariet så den kan sitta högt, ovanför ditt huvud? Har du tillräckligt med gömställen och klättermöjligheter till den. Först måste den känna sig trygg i terrariet, sen får man ta det som det kommer och anpassa sig efter just sitt djur och dess personlighet. 

43
7
smulan_gazelle1305:
Pakke skrev:

Men den är ju ändå tam om den går att hantera. Tror att de flesta reptilkunniga fattar att den inte blir lika tam som en katt eller hund men den kan ju ändå bli tam. Det finns ju olika sorters tam!

459
138
Pakke:
smulan_gazelle1305 skrev:

Men den är ju ändå tam om den går att hantera. Tror att de flesta reptilkunniga fattar att den inte blir lika tam som en katt eller hund men den kan ju ändå bli tam. Det finns ju olika sorters tam!

Jodå. Men Reptiler kommer aldrig bli tam när de fattar vad ni sysslar ju med. Så är det så.

Många kommer att hålla med det mig om det. Det finns trådar som många inte håller med att reptiler bli tama.

459
138
Pakke:
Temla skrev:
Hur du än bestämmer att göra så ska du absolut inte börja hantera den de första veckorna. Låt den vänja sig med dig och sitt nya hem först. Vissa kameleonter kan bli handvana och vissa blir det aldrig. Det är väldigt individuellt. Om du nödvändigtvis vill kunna hantera den så vänj den långsamt. Vänta några veckor. Sedan kan du försiktigt hålla handen i närheten en stund varje dag. Lite närmare varje gång... kanske locka med mat så den förnknippar dig med positiva saker. Så småningom kanske den självmant kliver ut på din arm. :) Kameleonter är av naturen skygga. Har du terrariet så den kan sitta högt, ovanför ditt huvud? Har du tillräckligt med gömställen och klättermöjligheter till den. Först måste den känna sig trygg i terrariet, sen får man ta det som det kommer och anpassa sig efter just sitt djur och dess personlighet. 

Ja precis då kommer den fram när den är trgga i nytt hem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild