Kameleontexperter!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

4
1
Nezpher:
Tjena!
Sonen och jag har något tidigare än beräknat skaffat vår första reptil, en Panterkameleont. Den, Bosse, bor i ett Exo Terra 60x45x90, med mycket levande växter, fogger och ett Monsoon Solo regnsystem. Det regnar 4 ggr/ dygn 30 sekunder, men räcker det som dricksvatten? Upplever inte att Bosse springer benen av sig för att sörpla droppar från bladen. Vill ju samtidigt inte fylla botten med vatten. Sen måste jag tyvärr konstatera att hantering av foder inte riktigt är min väska. Hur funkar petbox med rör för syrsor? Och vad är bäst, släppa fodret löst i djuren, eller hänga in en matskål?
Tacksam för alla tips och råd!

459
138
Pakke:
Nezpher: skrev:
Tjena!
Sonen och jag har något tidigare än beräknat skaffat vår första reptil, en Panterkameleont. Den, Bosse, bor i ett Exo Terra 60x45x90, med mycket levande växter, fogger och ett Monsoon Solo regnsystem. Det regnar 4 ggr/ dygn 30 sekunder, men räcker det som dricksvatten? Upplever inte att Bosse springer benen av sig för att sörpla droppar från bladen. Vill ju samtidigt inte fylla botten med vatten. Sen måste jag tyvärr konstatera att hantering av foder inte riktigt är min väska. Hur funkar petbox med rör för syrsor? Och vad är bäst, släppa fodret löst i djuren, eller hänga in en matskål?
Tacksam för alla tips och råd!

Spurta vatten ca 2-3 ggr om dagligen. 2 ggr kan räcka så länge de har levande träd/blad.

Ha foder på pincett som du håller och visar framför så Bosse hugger till.

Om du flyttar Bosse till petbox och han äter inte betyder att han är stressad pga ni flyttar honom vid hantering.

Helst mata Bosse med pincett i hans terrariet så han äter utan problem.

1159
627
Temla:
Jag är ingen "expert" men har haft ett flertal kameleonter. Enligt min åsikt är 60 brett alldeles för lite för ett sådant djur (iallafall när den är fullvuxen). Kameleonter rör sig oftast högst upp i terrariet och då alltså från ena till andra sidan. 60 cm är inte mycket att röra sig på. Höjden tycker jag är OK dock. Men ett 90x90 ExoTerra skulle vara bättre för ödlan. Helst ännu större förstås... man kan sällan har för stort. :)

Många stadiga grenar (plocka gärna ute) som fyller upp hela terrariet, från sida till sida, uppifrån och ned, så det finns "gångvägar" ödlan lätt kan ta sig fram på. Mycket växter och gömställen.

Se till att ha rejäla blad där vattendropparna kan samlas. Alternativt, om du inte ser att den dricker tillräckligt, är att använda en blomspruta och spraya direkt framför nosen, t.ex. på ett blad. En del gillar även att dricka direkt från spraymunstycket, men då får man vara försiktig så man inte sprayar direkt i munnen och det kommer för mycket vatten, utan spraya lite åt sidan så den kan ta in så mycket vatten i munnen den klarar.

Till syrsorna är en petbox jättebra. Äggkartong tycker jag funkar bra. Du kan välja själv om du vill släppa in dom lösa eller lägga i en hög och STABIL/tung skål (så inte ödlan skjuter tungan och den fastnar i skålen som flyger med upp- det kan resultera i att ödlan sedan vägrar äta ur skål eller skada tungan som är mycket känslig). Hur du matar beror ju också på hur kameleonten vill äta och vad den är van vid.

42
12
MartinK:
Jag kan passa på att ställa en fråga med då. Jag har ett terrarium som just nu har en inneboende skäggagam. Men har funderingar att köpa nytt terrarium till honom. Skulle det gamla terrariet fungera för en kameleont? Höjd 80, djup 60, längd 150

1159
627
Temla:
MartinK: skrev:
Jag kan passa på att ställa en fråga med då. Jag har ett terrarium som just nu har en inneboende skäggagam. Men har funderingar att köpa nytt terrarium till honom. Skulle det gamla terrariet fungera för en kameleont? Höjd 80, djup 60, längd 150

Andra här har säkert andra åsikter. Bredden och djupet är ju suveränt. Men... 80 högt är i minsta laget. Även 90 högt är litet men acceptabelt. Kanske du kan komma undan med så låg höjd om du ställer terrariet högt så att när ödlan sitter högt uppe  på grenarna den hamnar ovanför huvudet på dig när du står vid terrariet. De vill gärna sitta ovanför och kika nedåt på omgivningen. Då känner de sig säkrare.

4
1
Nezpher:
Tack för svar, och nya frågor!

Bosse äter gräshoppor både "lösa" och från pincett, och verkar få i sig vätska av urinen att döma. Dock hittar jag honom lite då och då på en gren, med hela kroppen vilande på grenen, inklusive huvudet. "Vilostund" eller ska jag vara orolig? Öppnar jag terrariet får han raketfart och vill komma ut. Har temp runt 30 högst upp och längre ner runt 25. (Riktigt varmt under värmelampan såklart) Massor med grenar och levande växter.
Han är dock 8 månader, men kommer närmast från djuraffär där han hade betydligt "sämre" bur.

1265
490
leedragon:
Tack för svar, och nya frågor!

Bosse äter gräshoppor både "lösa" och från pincett, och verkar få i sig vätska av urinen att döma. Dock hittar jag honom lite då och då på en gren, med hela kroppen vilande på grenen, inklusive huvudet. "Vilostund" eller ska jag vara orolig? Öppnar jag terrariet får han raketfart och vill komma ut. Har temp runt 30 högst upp och längre ner runt 25. (Riktigt varmt under värmelampan såklart) Massor med grenar och levande växter.
Han är dock 8 månader, men kommer närmast från djuraffär där han hade betydligt "sämre" bur.

vad menar du med att vilar? sover han under dan menar du?

4
1
Nezpher:
leedragon: skrev:

vad menar du med att vilar? sover han under dan menar du?

Nej, inte sover, men han "ligger" på mage på en pinne, och har även hakan i pinnen. Aktiv så fort man kommer fram och äter som han ska. 

1265
490
leedragon:

Nej, inte sover, men han "ligger" på mage på en pinne, och har även hakan i pinnen. Aktiv så fort man kommer fram och äter som han ska. 

okey, det är normal så länge ödlan ligger inte och blundar under dagen

509
305
Jonas77:
Jag är ju ingen panterexpert alls, men är inte 30 grader ganska varmt?

Syrsor brukar jag ha i äggkartong i en ventilerad vinhink (smaksak) och helt enkelt knacka en kartongbit mot/i en bunke som jag sedan pudrar i och bara häller i en "matskål". Som matskål, eller feed box rekommenderar jag att du bygger något i stil med denna, väldigt enkelt och smart.

(bilden är från pintrest och inte min)

Om du pincettmatar så tänk på att inte ha en "vass"/spetsig pincett då tungan kommer med en väldig kraft och inte får skadas.

Jag skulle personligen skippa fogger om du har duschsystem, det beror lite på ventilationen. Det är viktigt att du ser att terrariet torkar upp ordentligt mellan duschningarna, justera efter det.

Lägg gärna upp en bild på terrarie och djur då det oftast säger mer än ord.

/ Jonas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild