hallonet99swe: skrev:
Hej Jag har blivit intresserad av ögonfransgeckos och har bestämt mig för att införskaffa en, idag var jag och hämtade terrariet till hen ett 45x45x60, till kom lite bottensubstrat något slags bark bottensubstrat går det bra? det tillkom även en exoterra bakgrund av frigolit, ska jag ta ut den eller är det bättre med den inne?
Jag har läst alla möjliga skötselråd men har fortfarande några frågor som jag behöver säkerställa.
1. går det att ta träd grenar och bitar utifrån? som jag har förstått det kan man det bara man inte tar av barkträd för det finns ohyra i det?
2. efter jag har köpt ögonfransgecko juvenilen ska man inte sätta in den i de stora terrariumet direkt för det blir svårt att hitta maten?
3. jag har en petbox här hemma med måtten Bredd 26cm, 17 höjd och 17 djup skulle det gå? jag har även inrett den lite med hushållspapper som bottensubstrat lite trädgrenar, plast växter och toarullar.
4. Hur håller jag uppe 60-80% luftfuktighet i en petbox? kan man sätta plastfolie innan man sätter på locket givetvis peta hål i plastfoliet men det borde göra det lättare eller?
5. När ska man flytta över dem till det stora terrariet, jag har hört när dem väger 10g men vissa andra sätter in dem såfprt dem ser att hen bajsar äter och ömsar som den ska?
6.Vilken sida är bäst att köpa deras mat (Crested gecko diet, syrsor, dubia)?
7. Hur vet man vilken smak av CGD dem gillar bäst, finns det någon allround som alla gillar? känns onödigt att köpa sånt stort paket av n¨t man inte vet ifall det gillar.
8. Var är bäst att köpa ödlan, finns det några uppfödare runt halland?
9. Där jag har terrariet är det rätt mörkt och det kommer inte in jätte mycket solljus, vad finns det för lampa man kan köpa som ger ljus men inte för mycket värme, det är mer för att stimulera dag och natt för ödlan.
Det var alla frågor jag kom på nu i tillfället hoppas att ni kan hjälpa, tack i förväg!
Börja med att läsa skötselrådet för din ödla, där får du många svar på dina frågor!