Leopardgecko med ögonproblem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Stefan_gecko:
Hej!

Under några dagar nu har min leopardgecko haft problem med irritation i vänster öga. Det verkar som att hon föredrar att ha ögat stängt, men kan även ha ögat öppet ett tag. Det märks dock att det är något som irriterar och som får henne att stänga ögat igen. 
Slicka på ögat verkar inte ha någon effekt.

Hon ömsade även för några dagar sedan, så det kanske kan vara något därifrån som fastnat i ögat?

Jag har försökt att hålla henne i fuktlådan ett tag och se om det skulle kunna hjälpa och gett henne ett bad, men ingen effekt.

I risk om att göra något värre, så väntar jag med att försöka med något mer tills dess att jag vet vad det handlar om.

Är det någon som vet vad detta kan vara och finns det något som kan göras? Eller rekommenderas vetrinärbesök? Se bilder.

2966
1648
Hoggaforfan:
Något skräp är där, kan vara från öms men kan också vara ett sandkorn, ser ut som en ömsbit sitter kvar men kan vara bilden som luras. Veterinär är nog att rekommendera så det kommer ut och de har ofta bättre redskap samt stadigare hand än vad vi andra människor har eller kanske det kan lösa sig på telefon. 

2
0
Stefan_gecko:
Kort inlägg. Jag följde ovan förslag och gick till en veterinär som spolade ögat. Fick sedan med mig ögondropp hem. Ögat ser nu väldigt bra ut igen!

Till andra med liknande fall; rekommenderat att ta ödlan till veterinär eftersom ödlan började gnida ögat mot saker i terrariet och risken hade varit att ögat skadats rejält. 

/Stefan
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild