Olika besked överallt, hur ska man veta vad som är bäst???

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
15
lensy:
Efter att ha haft två leopardgeckosar har vi sedan i påskas en skäggagam. Han blev/blir två år nu i juni. Jag har ägnat många timmar åt att söka information om hur vi tar bäst hand om honom, men blir emellanåt bara mer förvirrad. Folk säger ju olika överallt!

Hur ska man veta???

Ta det här med mat tex. Medan det på ett ställe går att läsa att något är bra och kan ges ofta, så säger andra att man inte ska ge det nästan alls (romansallad tex). Eller temperaturer, det är också väldigt olika vad som sägs. Info om hur mycket/vilken belysning man behöver är olika. Till och med hur de är som djur över lag verkar skilja sig åt; i dag hörde jag en tjej på YouTube säga att skäggagamer inte tycker om att klättra... huh???

Jag har sökt information via
* sidor med faktatexter
* ringt en smådjursklinik
* olika forum
* ställt egna frågor här på terrariedjur
* hittat en alldeles egen skäggisguru! (en medlem här på sidan, som kontaktat mig privat och som gett och ger mig otroligt mycket bra hjälp! :D)
* YouTube-filmer, mest från USA
* härom dagen skapade jag en egen You-Tubekanal för vår Åke, där tanken är att kunna ställa en del frågor, men då gäller det förstås att folk hittar till just mina små klipp och det är väl lite övermodigt att tro att det kommer att bli så... ;)

Ingen konkret fråga i det här inlägget, men ändå. Kanske någon har tips på någon extra bra sida att hämta hjälp och information från?

42
12
MartinK:
lensy: skrev:
Efter att ha haft två leopardgeckosar har vi sedan i påskas en skäggagam. Han blev/blir två år nu i juni. Jag har ägnat många timmar åt att söka information om hur vi tar bäst hand om honom, men blir emellanåt bara mer förvirrad. Folk säger ju olika överallt!

Hur ska man veta???

Ta det här med mat tex. Medan det på ett ställe går att läsa att något är bra och kan ges ofta, så säger andra att man inte ska ge det nästan alls (romansallad tex). Eller temperaturer, det är också väldigt olika vad som sägs. Info om hur mycket/vilken belysning man behöver är olika. Till och med hur de är som djur över lag verkar skilja sig åt; i dag hörde jag en tjej på YouTube säga att skäggagamer inte tycker om att klättra... huh???

* sidor med faktatexter
* olika forum
* hittat en alldeles egen skäggisguru! (en medlem här på sidan, som kontaktat mig privat och som gett och ger mig otroligt mycket bra hjälp! :D)
* härom dagen skapade jag en egen You-Tubekanal för vår Åke, där tanken är att kunna ställa en del frågor, men då gäller det förstås att folk hittar till just mina små klipp och det är väl lite övermodigt att tro att det kommer att bli så... ;)

Ingen konkret fråga i det här inlägget, men ändå. Kanske någon har tips på någon extra bra sida att hämta hjälp och information från?

Jag har haft EXAKT samma problem med mina frågor om skäggagamar. Frågar man 20 personer om råd så har man 20 olika svar och det gör mig så j*vla förbannad. Hur ska man veta om man som nybörjare sköter sina ödlor rätt när alla säger olika hela tiden? Har t.ex avlägsnat min infraröda värmelampa från terrariet för efter att ha använt den i två månader var det någon som sa att dom kan bli blinda av rött ljus. Varför har jag inte hört det tidigare från alla som "vet allt"? 

240
183
Mickee:

Hur ska man veta???

* sidor med faktatexter
* olika forum

Det man ska undvika är väl citrusfrukter, avokado och se upp med det som innehåller mycket oxalsyra/harsyra.
Sen får ni prova er fram vad dom gillar å inte gillar, variera kosten bara så den inte blir ensidig.
Min avskydde all mat som var röd, paprika, hallon, jordgubbar m.m, provsmakade inte ens...
Säkert endast min i världen som betedde sig så, och helt galen i att klättra oxså, dock klumpig :)
Allt det där skiljer mellan ödlorna hur dom är.
Hid är det närmaste solen du kan komma, för en rimlig kostnad och alla rekommenderar väl det till reptiler som behöver uv o värme, allt i en lampa.

47
15
lensy:
MartinK: skrev:

Jag har haft EXAKT samma problem /.../ Har t.ex avlägsnat min infraröda värmelampa från terrariet för efter att ha använt den i två månader var det någon som sa att dom kan bli blinda av rött ljus.

Va? Vi köpte en sådan för ca en månad sedan, att ha på natten pga att det blev för kallt då (enligt vissa, men inte enligt andra - förstås)! Jag var in på Arken Zoo och fick hjälp av en personal, som jag vet är extra duktig på reptiler. Inte ett ord om att det skulle kunna vara skadligt, tvärtom var det han som föreslog att vi skulle lösa problemet så. 

Vi bör alltså ta bort den röda värmelampan?

240
183
Mickee:
Wikipedia om oxalsyra/harsyra

42
12
MartinK:

Va? Vi köpte en sådan för ca en månad sedan, att ha på natten pga att det blev för kallt då (enligt vissa, men inte enligt andra - förstås)! Jag var in på Arken Zoo och fick hjälp av en personal, som jag vet är extra duktig på reptiler. Inte ett ord om att det skulle kunna vara skadligt, tvärtom var det han som föreslog att vi skulle lösa problemet så. 

Vi bör alltså ta bort den röda värmelampan?

Jag kan inte svara på det för jag har en kompis som hade en röd värmelampa till sin skäggagam i många år utan att den tog skada av det. Men för att stilla mina egna hjärnspöken bytte jag ändå ut den mot en keramisk värmelampa som bara alstrar värme och inget ljus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild