Införsel av djur, antal?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

54
91
kycklingen:
Någon som har erfarenhet av att ta in ormar till sverige från t ex Hamm med bil.

Vad jag har läst får jag ta in t ex 5 ormar utan tillstånd från jordbruksverket.

Men om jag har sällskap ner till Hamm med 4 andra vänner i bilen, får alla köpa upp till 5 ormar var eller är det 5 ormar per bil som gäller ändå?
Ni som har gjort liknande grej vad har ni fått till er för vad som gäller?

Jag har inte fått nått riktigt svar av jbv, men om det då bara blir en orm per person är det knappast värt att åka så långt för 1 orm var.

953
1840
peter54:
Det är personen som räknas, inte bilen. Föreställ dig hur det då skulle gå med bussresorna om man bara fick ta fem djur per fordon ;)

54
91
kycklingen:
Ja den bussresan hade varit en aning menlös hehe;)
Då vet jag hur det fungerar med sådana resor.

Men hur fungerar det om man reser som familj? om jag och min fru reser ner i europa på semestern och köper med lite djur på vägen hem, är det fortsatt 5 djur/person eller räknas vi som ett hushåll och får ta med 5 totalt?

1244
472
leedragon:
kycklingen: skrev:
Någon som har erfarenhet av att ta in ormar till sverige från t ex Hamm med bil.

Vad jag har läst får jag ta in t ex 5 ormar utan tillstånd från jordbruksverket.

Men om jag har sällskap ner till Hamm med 4 andra vänner i bilen, får alla köpa upp till 5 ormar var eller är det 5 ormar per bil som gäller ändå?
Ni som har gjort liknande grej vad har ni fått till er för vad som gäller?

Jag har inte fått nått riktigt svar av jbv, men om det då bara blir en orm per person är det knappast värt att åka så långt för 1 orm var.

det beror helténkeln på vilken djur du söker. finns det inte nån annanstans än  Hamm så är det där man åker oavsett antal. om du nu vill ha ormen. men tänkt på visa djur behöver man speciala tillstånd och intygg oavsett antal.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Det är per person oavsett om det är din fru eller kompis ;) Införseltillstånd för fler djur kostar 500kr och håller i 2 år innan du behöver förnya. Du ansöker hos jbv, minns dock inte vad den blanketter heter just nu. 

54
91
kycklingen:
Har jag fattat det rätt nu så är det då 5 djur/person oavsett om det är medresenär, vän eller flickvän, om nån av parterna ska ta in fler så är till tillstånd som gäller (har läst om det och då registreras man som importör).
Då kan jag och min fru i praktiken importera allt mellan 1-10 djur utan tillstånd ( inte för att fler än fem är aktuellt direkt så kan det ändå vara bra att veta).

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Precis så :) 

157
376
curtus:
Jag tycker även att man ska lyfta fram att det enligt reglerna krävs mer än att bara betala 500kr och reggas som importör om man ska ta in fler än 5djur/person.
Oftast blir man ju inte stannad i tullen alls, men OM man blir det och OM tulltjänstemannen har en dålig dag så kan det bli mycket strul om man har med sig fler än 5djur/person och inte gjort som man ska.
Man ska anmäla arter och antal djur till tullen i förväg.
Anmäla dag och tid för importen.
Se till så att alla djur är veterinärbesiktade innan de lämnar landet där man köper djuren och ha papper som styrker detta.

54
91
kycklingen:
Men gäller det de reglerna om att de ska vara vetrinärbesiktade, anmäla till tull mm även om det är under 5 djur?

157
376
curtus:
Läs vad jag skrev ovan så framgår svaret på din fråga.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild