Skink i bokhyllebur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
Sara01:
Skulle man kunna ha en blåtungad skink i en liggande bokhyllebur? Eller skulle den klättra över? Tänkte att det generellt sett är enklare att fixa mer plats åt den i en sådan bur än i ett terrarium och dom är ju inte världsmästare på att ta sig över saker, men skulle dom kunna ta sig över en 30 cm kant? (kommer att vara noga med att inte ha exempelvis stenar nära kanten osv)

Vet att folk har t.ex landlevande sköldpaddor i sådana burar.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Varför inte sätta nät ovanpå? :) Personligen skulle jag aldrig ha reptiler i öppna lådor men säkert en smaksak det också. 

Enligt skötselrådet här på terrariedjur.se blir blåtungade skinkar mellan 40-60 cm. Med andra ord är nog en 30cm hög kant ingen match för en adult skink :) Jag tyckte även 3 dm lät väldigt lite i höjd, kolla upp minimimåtten innan du bygger nåt. 

Sen varför det skulle vara enklare att fixa plats i en liggande bokhylla jämförelse med ett terrarium är nog din personliga åsikt, jag håller iaf inte med ;) Man bygger ju precis dom måtten man vill ha med ett terrarium, en bokhylla har dom måtten den har, svårt att ändra på ytan där, så tänkter jag iaf. 

2
1
Sara01:
Nä, grejen var att jag är low key intresserad av att skaffa en blåtungad skink i framtiden och har en tom bokhyllebur stående, hade jag bygggt något från början hade jag nog inte gjort det av en bokhylla hahaha.

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Tänk på att en vuxen skink kräver enligt l80 en bottenyta på 1,8kvadratmeter. Det kan exempelvis uppnås av ett terrarium med 200*90 i bottenyta. Minsta höjd är även 60cm. Eftersom den troligen kommer över en 30cm kant behöver man nog som Jonas_ säger fixa ett nät ovanpå. Men fixar man ett nät så är det ju begränsad höjd som är lägre än 60cm och därmed inte lagligt. Och sedan tror jag inte en bokhyllebur inte är 200*90 cm i  bottenyta.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild