Är det svårt att få sålt nykläckta reptiler?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
Flaskpost_:
Hej! Som rubriken lyder så undrar jag om det är svårt att få sålt nykläckta reptiler? Jag menar egentligen ingen specifik reptil eller morf, utan ganska allmänt (kungspyton, majsorm, rutpyton, leopardgecko eller skäggagam t.ex.). Hur ser marknaden ut liksom? (: Ni som föder upp just nu, är ni oroliga över att ni ska behöva behålla alla ungar och inte få sålt dom eller brukar de lösa sig?

Jag har hållt igång hobbyn ganska länge nu och känner att jag både har tid och plats för att äntligen börja föda upp. Men jag är rädd att marknaden kanske inte finns.
Jag har ett par 100% het albino Darwin rutpyton som är redo för avel, som jag hade tänkt att börja med i så fall. Men jag hade helst fött upp lite av allt (;

Tacksam för svar och ha de fint (:
mvh Axel
ps det här är mitt första inlägg så ursäkta om något har blivit fel

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Vissa arter är väldigt svårsålda då marknaden är mättad. De föds även upp i stora mängder i andra länder och de butiker som säljer köper in en hel del utomlands då det är betydligt billigare.

En del ovanliga arter kan även de vara svårsålda i Sverige (beroende på art) då efterfrågan inte är så stor.

Mitt tips är att om man vill föda upp så bör man satsa på arter som föder relativt få ungar/lägger få ägg. Alternativt att man inte kläcker alla äggen.
Även storlek på reptilen har betydelse, då det är lättare att husera 100 st jungfrugeckos än 100 st skäggagamer.

Kortfattat så finns det inga direkta pengar att tjäna, eftersom priserna på djur är såpass låga.

Medlem i GHF
100
204
Daniel81:
Olika arter säljs olika lätt och vilka arter som är lätta att sälja varierar också över tid... med "trenderna" inom hobbyn. 
Är man inte beredd på att ta hand om ungarna under en längre period så bör man inte avla på dem. Så enkelt är det.

29
16
linnychu:
Som sådan som går i köpestankar just nu så tycker jag du bara borde kolla runt lite av vad som det finns mycket av. Om det är många som redan avlar och som kanske är etablerade så blir det kanske svårt att få sålt. Om det dock är annat som kanske är mer ovanligt och som du sett att folk söker till exempel, så kanske dom säljer lättare. Men som sagt, inte direkt att du kan tjäna pengar på det med kostnad för att hålla djuren på ett bra sätt tills det händer, som anders sa :) Själv är jag intesserad av t ex Chahoua eller Gargoyle, speciellt då dom har liknande skötsel som den ganska vanliga crested geckon. Har inte sett dessa så ofta medans det verkar finnas massor med KP och leopardgeckos. Kolla köp och sälj vad folk söker osv och uppfödningssidan (på gång/nyfött) så kan du kanske få en idé på saker det redan finns en del av och vad folk är intresserade av är mitt tips!

953
1840
peter54:
Flaskpost_ skrev:
Hej! Som rubriken lyder så undrar jag om det är svårt att få sålt nykläckta reptiler? Jag menar egentligen ingen specifik reptil eller morf, utan ganska allmänt (kungspyton, majsorm, rutpyton, leopardgecko eller skäggagam t.ex.). Hur ser marknaden ut liksom? (: Ni som föder upp just nu, är ni oroliga över att ni ska behöva behålla alla ungar och inte få sålt dom eller brukar de lösa sig?

Jag har hållt igång hobbyn ganska länge nu och känner att jag både har tid och plats för att äntligen börja föda upp. Men jag är rädd att marknaden kanske inte finns.
Jag har ett par 100% het albino Darwin rutpyton som är redo för avel, som jag hade tänkt att börja med i så fall. Men jag hade helst fött upp lite av allt (;

Tacksam för svar och ha de fint (:
mvh Axel
ps det här är mitt första inlägg så ursäkta om något har blivit fel

Kolla av marknaden först, leta upp de arter/underarter du själv funderar på att avla på och kolla hur det har gått för andra som fött upp dem. Jag vet av egen erfarenhet att en art/underart som varit hett efterfrågad ett år, kan vara omöjliga att avyttra året därpå och vice versa.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Säger som flera andra, det är en omöjlig fråga att svara på :) Allt beror på vad du avlar på. Och var beredd på att hålla avkomman i 1-2 år eller kanske ännu längre ibland.. är man aktiv och har bord på mässor osv är det såklart enklare än att bara sitta hemma och lägga ut en annons på internet :) 

Antalet personer som verkligen kommer att köpa dina nykläckta är betydligt färre än vad som säger att dom är intresserad av ungar på dina djur, det har man ju lärt sig stenhårt genom åren :D 

Jag tror man ska syssla med det man tycker är roligt själv och inte kolla så mycket på vad alla andra vill ha. I grund och botten har man ju hobbyn för sin egen skull, jag iaf och därmed får man vara beredd på att husera eventuell avkomma en lång tid framöver. Vilket jag personligen inte ser som någon nackdel. 

Marknaden är ju totalt körd i botten vad gäller många vanliga arter, tyvärr! Och andra arter skulle du sälja som glass en varm sommardag.. 

2
0
Flaskpost_:
Tack så jätte mycket för alla svar. 
Jag vet att det var en nästan omöjlig fråga att svara på, men svaren är helt klart över förhoppningen (:

Jag är inte ute efter ett nytt jobb eller så men jag hade gärna fött upp regelbundet på fritiden. Älskar alla reptiler och vill så gärna göra något mer med dom än att bara hantera dom och mata dom (; Och jag har absolut inga problem med att hålla i ungarna i ett par år eller mer, men jag vill inte föda upp endast till mig själv. 

Om jag skulle bestämma mig för att avla så är det ju absolut helt för min egen skull och för att kunna göra något mer med hobbyn. 
Men det måste väl finnas någon i sverige som försörjer sig på reptiluppfödning? Eller det kanske det inte gör? 
Jag tänkte på Brian Barczyk t.ex. Har vi ingen sån i sverige? haha

MVH 

29
16
linnychu:
Hans djurhållning hade nog inte blivit godkänd av jordbruksverket..

459
138
Pakke:
Bla bla bla från andra sida.

Ja, dock har de rätt.

Delvis vill helst köpa ungar som är könad. Okönad är svårare att bli sålda än könad.

Könade ungar brukar bli sålda lättare än vad okönade ungar är. Själv har jag upplevt. Massor tips om få ungar såld hjälper inte alls istället könade ungar är lättare att få såld än okönad ungar.

Så är det. för jag vet och har upplevt själv oavsett man är poplurär eller inte.

Om ni vill disktuera vidare så jag håller mig undran från er.

1244
472
leedragon:

Flaskpost_ skrev:
Tack så jätte mycket för alla svar. 
Jag vet att det var en nästan omöjlig fråga att svara på, men svaren är helt klart över förhoppningen (:

Jag är inte ute efter ett nytt jobb eller så men jag hade gärna fött upp regelbundet på fritiden. Älskar alla reptiler och vill så gärna göra något mer med dom än att bara hantera dom och mata dom (; Och jag har absolut inga problem med att hålla i ungarna i ett par år eller mer, men jag vill inte föda upp endast till mig själv. 

Om jag skulle bestämma mig för att avla så är det ju absolut helt för min egen skull och för att kunna göra något mer med hobbyn. 
Men det måste väl finnas någon i sverige som försörjer sig på reptiluppfödning? Eller det kanske det inte gör? 
Jag tänkte på Brian Barczyk t.ex. Har vi ingen sån i sverige? haha

MVH 

Han är nog inte en bra förebild :P

Du får nästan åka till Tyskland och ha bord där för att få de flesta av dina djur sålda.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild