Värme till Ptychozoon kuhli?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

185
27
Felefjonken:
Vad ska jag använda som värme till min Ptychozoon kuhli? Den bor i ett 150x50x50 terrarium,

185
27
Felefjonken:
Felefjonken skrev:
Vad ska jag använda som värme till min Ptychozoon kuhli? Den bor i ett 150x50x50 terrarium,

Tar upp tråden. 
Lampa, värmekabel?

27-30 grader önskar den, enligt vad jag läst. 

2966
1648
Hoggaforfan:
En värmekabel för att få upp medeltemperaturen sen HID-lampa där den kan sola tror jag, ingen erfarenhet av just den arten. Se till att kabeln inte täcker hela golvet.

185
27
Felefjonken:
Hoggaforfan skrev:
En värmekabel för att få upp medeltemperaturen sen HID-lampa där den kan sola tror jag, ingen erfarenhet av just den arten. Se till att kabeln inte täcker hela golvet.

Hur blir det med växterna, trivs de ovanpå/kring värmekabel?

Arten är nattaktiv så den behöver ingen lampa av det skälet. 

I akvarievärlden har man ju doppvärmare med termostat.
Hur funkar det här, med värmekabel? Då får man själv justera vs ytter/rumstemperaturen beroende på säsong/väder, eller? D v s sätta timer - och hoppas på att vädret inte slår om från 15 till 30 grader under tiden man är iväg en semestervecka. 

Att få rätt storlek på kabeln vs behoven och terrariets storlek är såklart viktigt. 
Någon sådan tabell hittar jag inte. 
Hur rätt blir t ex en kabel på 25 W och 4,5 meter i mitt terrarie på 150x50x50?
Siktar alltså på att nå och hålla 27-30 grader. 

Såg annars lampor med teknik infraröd, men det är kanske inte lämpligt då. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Felefjonken skrev:

Hur blir det med växterna, trivs de ovanpå/kring värmekabel?

Arten är nattaktiv så den behöver ingen lampa av det skälet. 

I akvarievärlden har man ju doppvärmare med termostat.
Hur funkar det här, med värmekabel? Då får man själv justera vs ytter/rumstemperaturen beroende på säsong/väder, eller? D v s sätta timer - och hoppas på att vädret inte slår om från 15 till 30 grader under tiden man är iväg en semestervecka. 

Att få rätt storlek på kabeln vs behoven och terrariets storlek är såklart viktigt. 
Någon sådan tabell hittar jag inte. 
Hur rätt blir t ex en kabel på 25 W och 4,5 meter i mitt terrarie på 150x50x50?
Siktar alltså på att nå och hålla 27-30 grader. 

Såg annars lampor med teknik infraröd, men det är kanske inte lämpligt då. 

Växterna trivs nog inte i direktkontakt med kabeln men annars är det inga problem vad jag märkt.

Man kan reglera med antingen klimatkontroller eller ev dimmer. Annars är det inte katastrof sålänge det finns en kall fläck och kabel värmer inte upp så extremt, mer en temporär värmebölja. Är inga problem för de flesta djur under en begränsad tid och vatten finns.

Det finns ingen tabell då det är omöjligt, det beror på vilka andra värmekällor har du, trä eller glasterrarium, har du normaltemperatur hemma? 
Men 25-30W låter lagom.

Värmelampa kan absolut vara intressant, då finns möjlighet för djuret att välja, kabeln ger en grundvärme kanske till 23-24C sen lampa i ena kanten så blir det +30C där och kallare biten kan gärna gå neråt 20C. Lampan endast tänd dagtid. Även om arten är nattlevande så gillar alla reptiler att sola och sen attt temperaturen kryper ner en bit under natten för 27-30C är garanterat dagtid.
Sen om det är en vanlig värmelampa eller en HID är upp till din ekonomi.

Hittade detta skötselrådet:
www.geckotime.com/flying-geckos-ptychozoon-kuhli/

185
27
Felefjonken:
25-30 grader inte 27-30

185
27
Felefjonken:
Hoggaforfan: skrev:

Växterna trivs nog inte i direktkontakt med kabeln men annars är det inga problem vad jag märkt.

Man kan reglera med antingen klimatkontroller eller ev dimmer. Annars är det inte katastrof sålänge det finns en kall fläck och kabel värmer inte upp så extremt, mer en temporär värmebölja. Är inga problem för de flesta djur under en begränsad tid och vatten finns.

Det finns ingen tabell då det är omöjligt, det beror på vilka andra värmekällor har du, trä eller glasterrarium, har du normaltemperatur hemma? 
Men 25-30W låter lagom.

Värmelampa kan absolut vara intressant, då finns möjlighet för djuret att välja, kabeln ger en grundvärme kanske till 23-24C sen lampa i ena kanten så blir det +30C där och kallare biten kan gärna gå neråt 20C. Lampan endast tänd dagtid. Även om arten är nattlevande så gillar alla reptiler att sola och sen attt temperaturen kryper ner en bit under natten för 27-30C är garanterat dagtid.
Sen om det är en vanlig värmelampa eller en HID är upp till din ekonomi.

Hittade detta skötselrådet:
www.geckotime.com/flying-geckos-ptychozoon-kuhli/

Då det finns lamputtag i terrariet så vore lampa en enklare lösning. 

Funkar det med infraröd?

2966
1648
Hoggaforfan:
Felefjonken: skrev:

Då det finns lamputtag i terrariet så vore lampa en enklare lösning. 

Funkar det med infraröd?

Jo det borde fungera men se till att djuret inte kommer åt lampan

5
0
Tommy66:
Hoggaforfan: skrev:

Jo det borde fungera men se till att djuret inte kommer åt lampan

För att...?
Ödlan bränner sig, eller?

Menar du generellt (lampor) eller är den förutsättningen speciell för just infraröda lampor?

Om ja, vilken lampa är i så fall bättre? (Läste någonstans om ngn som använt "75-100 W heating bulb".)

2966
1648
Hoggaforfan:
Tommy66: skrev:

För att...?
Ödlan bränner sig, eller?

Menar du generellt (lampor) eller är den förutsättningen speciell för just infraröda lampor?

Om ja, vilken lampa är i så fall bättre? (Läste någonstans om ngn som använt "75-100 W heating bulb".)

Exakt, de kan bränna sig och det gäller generellt alla lampor som blir varma.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild