Räcker det med syrsor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
7
Reptilia:
Hej hej!
Jag undrar lite angående insekter åt min skäggis. Behöver den ha varierade insekter eller räcker det med syrsor? Och sedan har jag funderat över hur det fungerar praktiskt, hur får man upp syrsorna ur burken utan att de hoppar ut?? Kanske är en dum fråga men är ny på det här med insekts-matning ;)
Mvh//nybörjare på 13 vårar

388
460
australis66:
Reptilia skrev:
Hej hej!
Jag undrar lite angående insekter åt min skäggis. Behöver den ha varierade insekter eller räcker det med syrsor? Och sedan har jag funderat över hur det fungerar praktiskt, hur får man upp syrsorna ur burken utan att de hoppar ut?? Kanske är en dum fråga men är ny på det här med insekts-matning ;)

En varierad kost är alltid bäst. Kan ge tex kackerlackor och gräshoppor också. 

Antingen plockar du syrsorna med händerna eller så kan du använda en pincett :)

32
7
Reptilia:
okej, tack för svaret :)

388
460
australis66:
Reptilia skrev:
okej, tack för svaret :)

Ett tips, när du svarar någon här inne i en tråd så tryck på knappen "citera" så får man upp en notis om att du svarat :) 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Reptilia skrev:
Hej hej!

Jag har mina syrsor och dubia i ganska höga plastlådor så att dom inte kan hoppa ur när jag ska fånga dom 

58
41
Charlie69:
Jag brukar lägga ett rör, t ex tom toarulle eller plaströr av något slag på botten hos syrsorna. De tycker om att krypa in där, sedan lyfter jag upp ett rör och skakar ut dem i en burk.

47
48
Bananqaj:
Häller i ett gäng i diskhon när jag ska portionerna ut. Täpper till sinken med papper och häll i syrsorna. Sen ere bara plocka och räkna ;)

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Har en kompis som har syrsor och då brukarj ag plocka med mig nån enstaka hem och mata spindeln och den stora bönsyrsan med direkt, och de plockas oftast från petboxar utan att de rymmer någon alls. Eller så har jag bara haft tur när jag plockat dom. Däremot på djuraffären där jag hjälper till ibland har vi höga burkar så de inte hoppar ut, det fungerar utmärkt och rymmer gör de inte. Tycker dock att dubia är mycket mycket bättre än syrsor då de är lättare att odla, inte hoppar och de luktar inte i närheten av hur mycket syrsorna luktar och mer näringsrika. En varierad kost är alltid bäst.

47
15
lensy:
Charlie69: skrev:
Jag brukar lägga ett rör, t ex tom toarulle eller plaströr av något slag på botten hos syrsorna. De tycker om att krypa in där, sedan lyfter jag upp ett rör och skakar ut dem i en burk.

Åh, vilket toppentips! Det ska jag ta med mig. Köpte dubia för första gången nyligen och insåg att det var ju superbra att de satte sig i äggkartongen, det fick lite samma effekt som du beskriver, men nästa gång ska jag testa toarulle! :) 

508
304
Jonas77:
Efter 30 år gör jag likadant än, jag har syrsorna i en större ventilerad hink (vinjäshink i mitt fall), och har äggkartong i botten. Vid matning skår jag ner så mycket syrsor jag vill ha i typ en kaffeburk. Jag kan göra det i hinken, så inga syrsor rymmer. Sen pudrar jag i burken, snurrar runt syrsorna ett varv och häller ut dem där de ska vara. Lätt.

Du behöver ju inte nödvändigtvis variera insekterna för att få variation i kosten, du kan även variera fodret för insekterna.

/ Jonas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild