Sallads-recept???

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
7
Reptilia:
Hej!
Jag är en tjej på 13 år som snart ska skaffa mig en skäggis. Jag har läst att de behöver varierade sallader men inte riktigt hittat några bra recept. Finns det någon som har några tips på vad en salladsranson kan innehålla? Och förresten, är det så att man ska ge dem sallad en gång om dagen eller behöver de mer? Tacksam för svar!
Mvh//Alicia 

1159
626
Temla:
Reptilia skrev:
Hej!
Jag är en tjej på 13 år som snart ska skaffa mig en skäggis. Jag har läst att de behöver varierade sallader men inte riktigt hittat några bra recept. Finns det någon som har några tips på vad en salladsranson kan innehålla? Och förresten, är det så att man ska ge dem sallad en gång om dagen eller behöver de mer? Tacksam för svar!
Mvh//Alicia 

Du kan blanda precis hur du vill. Det som är viktigt är att du använder rätt sorter. Det finns grönsaker och frukter som är direkt skadliga för ödlan. Jag kan skicka dej en lista om du vill. 

32
7
Reptilia:
[quote=Temla]

ja jättegärna, skulle hjälpa mycket vill ju inte råka förgifta min ödla;)

Medlem i DHF
1083
778
Westman:
Finns ju i skötselrådet här på TD :)

1159
626
Temla:
Westman skrev:
Finns ju i skötselrådet här på TD :)

Bra att du tog upp det för jag ställer mig frågande till foderrekommendationen i skötselrådet. Det står att t.ex. romansallad kan ges ofta. Dock på "foderlista till reptiler" på en annan sida står tydligt att romansallad innehåller höga halter av vitamin A samt oxalater (som kan  orsaka njursten om det ges för ofta). 

Nu tog jag bara upp romansallad för det var vad som stod ut mest när jag snabbt läste igenom. Men eftersom en sak kan vara fel så kanske man borde se över och redigera hela foderlistan på skötselrådet? Det vore ju synd om skötselråden skulle orsaka sjukdom om nu detta stämmer. Vad jag sett på andra foderlistor så står att romansallad ska ges "ibland" och det låter mer logiskt.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Temla skrev:

Bra att du tog upp det för jag ställer mig frågande till foderrekommendationen i skötselrådet. Det står att t.ex. romansallad kan ges ofta. Dock på "foderlista till reptiler" på en annan sida står tydligt att romansallad innehåller höga halter av vitamin A samt oxalater (som kan  orsaka njursten om det ges för ofta). 

Nu tog jag bara upp romansallad för det var vad som stod ut mest när jag snabbt läste igenom. Men eftersom en sak kan vara fel så kanske man borde se över och redigera hela foderlistan på skötselrådet? Det vore ju synd om skötselråden skulle orsaka sjukdom om nu detta stämmer. Vad jag sett på andra foderlistor så står att romansallad ska ges "ibland" och det låter mer logiskt.

Jag har ändrat i skötselrådet och flyttat romansallad till "ibland". Man ska dock veta att sådana kategoriserade listor är grova uppskattningar. Man kan dessutom hitta nackdelar med allt foder så man får ta det med en nypa sunt förnuft.
Jag kan förstå att många (och framförallt nybörjare) vill ha raka svar men det är sällan såpass enkelt. Att enbart kolla på oxalater går trots allt inte.

Det viktiga är variation och där ser jag listans huvudpotential: Att ge tips på vad det finns för olika saker att ge.
Tror man att "Kan ges ofta" menar att man kan ge det konstant dag ut och dag in utan något annat så finns det ingen lista i världen som funkar.

Jag tar gärna diskussionen angående listan dock då den säkerligen kan utökas med fler saker, ändras och göras enklare. Några exempel med bra "blandningar" som trådskaparen frågar efter kan ju vara bra att få med också för att göra det enklare.
Utöver det finns även en lista med foder här:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=foods

43
7
smulan_gazelle1305:
Reptilia: skrev:
Hej!
Mvh//Alicia 

Har en ung skäggis, ger sallad i en skål varje morgon och han äter av den lite då och då under dagen. Som unga djur äter de 60-80% animaliskt men när de blir äldre äter de 60-80% veg haha.

I min sallad har jag några mörkgröna större salladsblad (glömt namn men finns nog i alla matbutiker) som jag hackar till mindre bitar, paprika röd eller orange. Det är så att han tycker den är lite mer intressant och går fram till den, så det är rätt viktigt att ha lite färg, gurka så att han får vatten i sig, brukar ha i maskrosor också då Torsten ÄLSKAR maskrosor, ibland blåbär och/eller jordgubbar (andra favoritmaten) och torkade mjölmaskar eller andra maskar o larver han inte får levande. 

Vill bara säga att ge inte din ödla levande maskar/larver. De överlever ofta för att ödlan inte tuggar ihjäl de ordentligt och kan bita sönder magsäcken och då har du ingen ödla kvar... Hände min bästa kompis.

Ett tips på foderinsekter är dubia skalbaggar. Låter rätt äckligt att de e skalbaggar men ett sånt kryp innehåller lika mycket protein och vitaminer som 3 syrsor! Och de e nt så stora samt flyger de inte! Det är nog den bästa insekten man kan de skäggisar! Glöm inte att sätta de i en påse med kalkpulver eller multivitamin (brukar köra 50/50) o skaka om de innan du ger krypen till honom/henne

2966
1648
Hoggaforfan:
smulan_gazelle1305: skrev:

Vill bara säga att ge inte din ödla levande maskar/larver. De överlever ofta för att ödlan inte tuggar ihjäl de ordentligt och kan bita sönder magsäcken och då har du ingen ödla kvar... Hände min bästa kompis.

Ett tips på foderinsekter är dubia skalbaggar. Låter rätt äckligt att de e skalbaggar men ett sånt kryp innehåller lika mycket protein och vitaminer som 3 syrsor! Och de e nt så stora samt flyger de inte! Det är nog den bästa insekten man kan de skäggisar! Glöm inte att sätta de i en påse med kalkpulver eller multivitamin (brukar köra 50/50) o skaka om de innan du ger krypen till honom/henne

Det är en myt och kan inte hända. Din kompis ödla dog garanterat av något annat.

Dubia är en kackerlacka och inte en skalbagge. Räcker om du skakar lite pulver över dem, påse låter omständigt

1159
626
Temla:
smulan_gazelle1305: skrev:

Glöm inte att sätta de i en påse med kalkpulver eller multivitamin (brukar köra 50/50) o skaka om de innan du ger krypen till honom/henne

Multivitamin ska man inte ge för ofta. Skadligt i för stora doser.

Plastpåse behövs inte. Det är bara att pudra över Dubian eller syrsorna direkt, typ i en skål. 

43
7
smulan_gazelle1305:
Temla skrev:

Multivitamin ska man inte ge för ofta. Skadligt i för stora doser.

Plastpåse behövs inte. Det är bara att pudra över Dubian eller syrsorna direkt, typ i en skål. 

Glömde skriva att jag bara ger multivitamin 1 gång i veckan ungefär!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild