Vattenagam vill inte äta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Maria82:
Hejsan, jag köpte en liten grön vattenagam för 8 dagar sedan (27 maj) som enligt säljaren ska vara 8-9 månader gammal.

Säljaren sa att vi skulle mata honom varannan dag, 5-6 syrsor vid varje matning. Två dagar efter han kom hem till mig åt han 3 st syrsor, två dagar efter det åt han 2 syrsor. Sedan dess har han inte haft något intresse för maten och har nu inte ätit på 4 dagar. Han dricker (slickar vatten) och har bajsat, däremot har han inte bajsat särskilt mycket.

Jag har försökt ge mjölmask och zoophobas men de är helt ointressanta.

Temperaturen i terrariet ligger på ca 35 grader i luften, 40 grader under lampan (säljaren sa att det inte är några problem ifall det skulle gå upp till 50, så det skulle vara lugnt) och i kallare delen är det 25 grader. Luftfuktigheten ligger på 70-80%. Bottenmaterial reptilbark.

På natten ligger temperaturen runt 30 grader i luften.

Två stycken uv-lampor som är ca 30 cm från favoritgrenen, däremot har jag upptäckt att de små ventilationshålen på taket antagligen inte släpper igenom så mycket UV... så nytt terrarium är på väg.

Han har fått vara ifred i terrariet nu i början, så han har inte varit utanför det och flängt.

Jag är lite orolig för min lilla ödla, och hoppas att någon har lite råd att ge. Jag tänker att en flytt osv kan vara stressande vilket kanske kan påverka aptiten, men hur länge ska jag våga vänta innan han äter? Hur mycket eller lite är det ok att de äter och när bör det i så fall ha rättat till sig?

Jag är rädd att han är lite mager nu när han inte ätit så bra men har inte så mycket att jämföra med, så bifogar ett par bilder.

Hoppas att någon kan ge lite råd.

mvh Maria och vattenagamen Gecko

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild