Blåtungad skink, hur stora är era fullvuxna?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
3
ragnar2017:
Hej allihop! Är intresserad av att skaffa en blåtungad skink men vill gärna på förväg få en idé om hur stora de generellt sett blir och hur stort terrarium man behöver ordna. Vill gärna inte hålla på och byta efter några år. Det står runtomkring 40-60cm på dessa och enligt L80 så vid 50+ krävs det helt plötsligt 1,5kvm yta vilket gör att terrariet blir ganska mkt större. Hur stora är era och vad går de i för terrarium?

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
ragnar2017 skrev:
Hej allihop! Är intresserad av att skaffa en blåtungad skink men vill gärna på förväg få en idé om hur stora de generellt sett blir och hur stort terrarium man behöver ordna. Vill gärna inte hålla på och byta efter några år. Det står runtomkring 40-60cm på dessa och enligt L80 så vid 50+ krävs det helt plötsligt 1,5kvm yta vilket gör att terrariet blir ganska mkt större. Hur stora är era och vad går de i för terrarium?

Är den mellan 51 och 75 (vilket 60 är och de KAN ju bli så stora) så krävs det ett terrarium på 1,8kvm intew 1,5kvm. Ifall du missuppfattade regeln alltså eftersom du skrev 1,5

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
ca. 45 cm är min Adulta! Nu tucker jag inte att Emanuel bör uttala sig i detta fall också då han inte har erfarenhet av detta! Av min erfarenhet har jag märkt stor skillnad i att dessa arter gynnas stort av större storlekar på terrarier, och då speciellt som mindre då de ofta har större aktivitet då! Det bör absolut inte vara några problem att se att de mår bra om de bor i terrarier över 1 kvm, jag har aldrig haft problem med det med denna art i alla fall! 

7
3
ragnar2017:
EmanuelKarl skrev:

Är den mellan 51 och 75 (vilket 60 är) så krävs det ett terrarium på 1,8kvm intew 1,5kvm. Ifall du missuppfattade regeln alltså eftersom du skrev 1,5

Helt rätt, misstog mig där, tack för att du såg det. 

AlexGustavsson skrev:
ca. 45 cm är min Adulta! Nu tucker jag inte att Emanuel bör uttala sig i detta fall också då han inte har erfarenhet av detta! Av min erfarenhet har jag märkt stor skillnad i att dessa arter gynnas stort av större storlekar på terrarier, och då speciellt som mindre då de ofta har större aktivitet då! Det bör absolut inte vara några problem att se att de mår bra om de bor i terrarier över 1 kvm, jag har aldrig haft problem med det med denna art i alla fall! 

Ok, intressant! Hur stort kör du till den idag? 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
AlexGustavsson skrev:

Menade att om man köper en riktigt liten juvenil (10cm typ) kanske det inte är klokt att ha den på 1,8 kvm med tanke på att det kan bli svårt att hålla koll på hur den växen, sålänge det inte är ett väldigt simpelt terrarium. Hursomhelst har redigerat inlägget nu

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Min adulta var runt 50 cm och jag skulle rekommendera ett så stort terrarium som möjligt. Finns det utrymme och inredning så den känner sig trygg kommer den absolut vara mer aktiv i terrariet. Ha gärna ett djupt lager av bottensubstrat också då de gärna gräver.

Ett stort terrarium gör det enklare att skapa en temperatursgradient (varmare på ena sidan och kallare på andra) och det är betydligt roligare att inreda när det finns yta.
Nu är väl kanske inte blåtungade skinkar de bästa ödlorna när det kommer till inredning eftersom de dels ska ha det relativt varmt och torrt, är väldigt marklevande och plattar lätt till växter med deras tyngd. Men med korkbarksrör och annat kan man få det riktigt snyggt.

Mitt tips är därför att anta att ödlan blir över 50 cm.

Trevliga ödlor för övrigt!

34
16
Castiel:
Jag har en hane på ca 8 år, och han är upp mot 60 cm, så ganska stor kille :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild