Plastmaterial till skäggagamer? Hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
7
Reptilia:
Hej! Jag är en tjej på 13 år som skulle vilja skaffa mig en skäggagam. Jag har hittills skaffat ett terrarium med sand,lite prydnader(stenar och liknande) och några plastväxter. Behöver man ha riktiga växter för att skapa någon sorts luftfuktighet eller liknande? Hörde någonstans att man kunde ha äkta växter istället för ett regnsystem som skulle ge fukt till luften, stämmer dettatt eller skapas luftfuktigheten av sig självt? Tacksam för svar! 
Mvh//Alicia

93
49
Majjen13:
Reptilia skrev:
Hej! Jag är en tjej på 13 år som skulle vilja skaffa mig en skäggagam. Jag har hittills skaffat ett terrarium med sand,lite prydnader(stenar och liknande) och några plastväxter. Behöver man ha riktiga växter för att skapa någon sorts luftfuktighet eller liknande? Hörde någonstans att man kunde ha äkta växter istället för ett regnsystem som skulle ge fukt till luften, stämmer dettatt eller skapas luftfuktigheten av sig självt? Tacksam för svar! 
Mvh//Alicia

Hej!

Tänk på att en vuxen skäggagam måste ha ett terrarium med minst en bottenyta på 0.9 kvm t ex 200 cm x 50 cm x 50 cm. Har du ett sådant? Du kan ha vanliga växter i terrariet de tillsammans med en stor vattenskål bör räcka för luftfuktigheten. läs gärna under skötselråd hur du skall gå vidare m.m
Mv Kenth

32
7
Reptilia:
Majjen13 skrev:

Hej!

Tänk på att en vuxen skäggagam måste ha ett terrarium med minst en bottenyta på 0.9 kvm t ex 200 cm x 50 cm x 50 cm. Har du ett sådant? Du kan ha vanliga växter i terrariet de tillsammans med en stor vattenskål bör räcka för luftfuktigheten. läs gärna under skötselråd hur du skall gå vidare m.m
Mv Kenth

Tack för svaret!
Jag jag har fixat ett terrariet som är tillräckligt stort och har/håller på att läsa på massor om skäggagamer. Ungefär hur mycket verkliga växter behöver man ha för att det ska räcka för luftfuktigheten skull, om man har både plast och riktiga växter?

93
49
Majjen13:
Reptilia skrev:

Tack för svaret!
Jag jag har fixat ett terrariet som är tillräckligt stort och har/håller på att läsa på massor om skäggagamer. Ungefär hur mycket verkliga växter behöver man ha för att det ska räcka för luftfuktigheten skull, om man har både plast och riktiga växter?

Hej igen!

Tänk på att växterna skall vara tåliga t ex olika kaktusar, om du har en stor vattenskål där ödlan kan bada så behöver du endast några kanske 3- 5 levande växter. Då de lever i ett torrt klimat räcker din inomhusfukthalt och vattenavdunstningen från skålen.

32
7
Reptilia:
Majjen13 skrev:

Hej igen!

Tänk på att växterna skall vara tåliga t ex olika kaktusar, om du har en stor vattenskål där ödlan kan bada så behöver du endast några kanske 3- 5 levande växter. Då de lever i ett torrt klimat räcker din inomhusfukthalt och vattenavdunstningen från skålen.

Okej tack så jättemycket :)

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Att skägagamer enbart lever i mycket torrt klimat stämmer inte riktigt. Det beror helt på lokalitet. Den östliga skäggagamen till exempel lever i ett klimat där luftfuktigheten stiger upp till 80-85% under sommartid. Antager dock att det är Pogona vitticept du söker, alltså den centrala arten. Dock förekommer även denna till viss del i fuktigare områden. Det är dessutom mycket stora temperatursskillnader i området där det under sommaren utan tvekan kan uppgå mot 40 grader i skuggan medans temperaturen under vintertid kan gå ner till minusgrader (dvaletid för skäggagamen).

Hur dom helst, levande växter fungerar utmärkt! Tänk dock på att snvända tåliga sådana. Finns också en viss risk att skäggagamen ser växterna som mat. Men det är bara att prova sig fram. Har själv haft en hel del olika växter till skäggagam vilket fungerat klockrent. 

32
7
Reptilia:
Hej!
Jag är en tjej på 13 år som snart ska köpa en skäggagam. Jag skulle vilja ha den som bebis och planerar att köpa från en uppfödare. Min fråga är hur gamla ungarna blir innan man får köpa dem? Finns det någon speciell regel för hur gamla dem måste vara innan man får sälja dem liksom? Tacksam för svar! 

Mvh//Alicia

1159
626
Temla:
Om du vill ha levande växter, tänk på att de kan äta av växterna så ta först reda på om växten är ogiftig. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild