Phelsuma (Ny miljö)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

48
19
Masayoshi:
Hej jag köpte två Phelsuma laticauda igår på Malmö tropikmässa och jag undrar hur jag på bästa sätt kan få dom att lugna ner sig så dom kan börja äta.
Igår när jag släppte in dom i terrariet så klättrade dom runt och utforskade terrariet en hel del dom första timmarna.
Men sen efter dess har dom bara suttit ihoptryckta längst upp mellan nättaket och bakgrunden i terrariet. Nu har dom lyckats komma in bakom bakgrunden också så nu sitter dom mest där bakom.

Jag testade att hänga upp handdukar runt terrariet precis nyss så att dom inte ska se mig när jag går i rummet för att förhoppningsvis kunna locka fram dom igen.
Finns det några andra bra sätt att göra precis i början och hur länge kan dom vara utan mat innan man bör oroa sig?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Jag tror det bästa tipset är tålamod. Dom kan vara utan mat väldigt länge innan du bör oroa dig. Se bara till att det finns mat framme så att de kan komma åt det när de lugnat ner sig. Börjar man försöka tvinga fram dem osv så förvärrar man bara situationen då de blir rädda.
Är det väldigt kalt i terrariet vad gäller inredning så kan det bli svårare att få dem att våga sig fram, så se till att de kan känna sig skyddade av grenar och växter.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Det är en väldigt skygg art. Lägg gärna upp en bild på terrariet. 
Och som anders säger så klarar dom sig utan mat några dagar utan problem och om du matar med cgd eller liknande så brukar det knappt synas att dom ätit något. 

48
19
Masayoshi:

48
19
Masayoshi:

48
19
Masayoshi:
Så som den sista bilden jag la upp ser det ut just nu. Vet inte om det är bra eller dåligt? Ska beställa ett bamburör idag hade jag tänkt mig.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
I med mer växter grenar och allt, försök täcka sidorna så kommer den säkert känna sig tryggare 

48
19
Masayoshi:
tenebrosa skrev:
I med mer växter grenar och allt, försök täcka sidorna så kommer den säkert känna sig tryggare 

Jag satte dit en extra plastväxt på glaset på sidan och ska fixa dit några bamburör också. Den ena ödlan är frame en hel del nu och är inte lika rädd som innan men den andra gömmer sig fortfarande hela tiden och är mycket skygg. Har fortfarande inte sett dom äta något än dessvärre.

48
19
Masayoshi:

48
19
Masayoshi:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild