Skötselråd om Kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
AnkStackarn:
Hej! 

Jag vill komma in i terrariehobbyn och tänkte börja med en fin liten kp! Ös mig med tips, problem och lösningar på de problemen här nedan, har läst Terrariedjurs skötselråd om kp och jag har gjort research men jag tänkte att lite tips m.m av erfarna ägare aldrig är fel :)

Tack i förväg, Johan

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Söker du på det vetenskapliga namnet på exempelvis google finns det nog tusentals och åter tusentals sidor med läsning om just kungspyton :) En av dom absolut vanligaste ormarna i fångenskap! 

Är det någon specifik fråga du vill ha hjälp med? 

Det är en liten till mellanstor pytonorm som tillbringar den allra största tiden i en håla under marken, dom rör sig inte alls mycket i terrariet så räkna inte med någon större aktivitet i burken :) Nattetid brukar dom dock komma fram. Det varierar lite mellan olika individer såklart. 

Kungspyton är väl känd för två saker egentligen, alla olika morfer dom finns i och att dom är kända matvägrare :) Om man nu vill kalla det matvägran. Dom har naturliga matuppehåll på ibland väldigt långa perioder och det är fullt normalt för arten. Så det är även bra att i fångenskap försöka skapa korta samt långa matuppehåll genom året. Nykläckta juveniler är såklart känsligare mot väldigt långa uppehåll men oftast ingenting att oroa sig för. 

Dom gräver gärna i terrariet så djupt med bottensubstrat är att föredra, det är som sagt en art som tillbringar en hel del tid under markytan. 

Välkommen till en fantastisk hobby också. Finns inget bättre än ormar! 

2
0
AnkStackarn:
Jonas_ skrev:
Söker du på det vetenskapliga namnet på exempelvis google finns det nog tusentals och åter tusentals sidor med läsning om just kungspyton :) En av dom absolut vanligaste ormarna i fångenskap! 

Är det någon specifik fråga du vill ha hjälp med? 

Det är en liten till mellanstor pytonorm som tillbringar den allra största tiden i en håla under marken, dom rör sig inte alls mycket i terrariet så räkna inte med någon större aktivitet i burken :) Nattetid brukar dom dock komma fram. Det varierar lite mellan olika individer såklart. 

Kungspyton är väl känd för två saker egentligen, alla olika morfer dom finns i och att dom är kända matvägrare :) Om man nu vill kalla det matvägran. Dom har naturliga matuppehåll på ibland väldigt långa perioder och det är fullt normalt för arten. Så det är även bra att i fångenskap försöka skapa korta samt långa matuppehåll genom året. Nykläckta juveniler är såklart känsligare mot väldigt långa uppehåll men oftast ingenting att oroa sig för. 

Dom gräver gärna i terrariet så djupt med bottensubstrat är att föredra, det är som sagt en art som tillbringar en hel del tid under markytan. 

Välkommen till en fantastisk hobby också. Finns inget bättre än ormar! 

Tack för hjälpen! Och nej, ingen specifik fråga, ville bara se vilka problem andra har med just den här arten så jag är mer förberred när jag skaffar en egen.                
                                                         mvh. Johan
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild