Fuktlåda för orm (KP)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
0
Indianen88:
Jag skulle behöva tips på hur jag skapar en bra fuktlåda för kungspython.
Tips på material, vart man kan få tag på materialet osv etc
Funderade på att kanske ta en tom glasslåda och göra hål i samt fylla med blomjord.

GE MIG TIPS :)

173
253
Akesson:
Indianen88 skrev:
Jag skulle behöva tips på hur jag skapar en bra fuktlåda för kungspython.
Tips på material, vart man kan få tag på materialet osv etc
Funderade på att kanske ta en tom glasslåda och göra hål i samt fylla med blomjord.

GE MIG TIPS :)

Jag använder mig av torkade sphagnumblock som man köper i blomsteräffärer för typ 40:-
Släng den i en hink med vatten enligt anvisningarna sedan ner med det i lämplig låda (jag brukar använda mig av hammarplastbackar i diverse storlekar med hål o locket)
Mossan är billig, lätt att hålla fuktig, enkel att hålla ren o funkar kanon för mig o jag anväder det till allt ifrån KPs till woma, gila mm

Lycka till

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag har ingen kungspyton men dock gott om andra pytonormar :) Såhär gör jag. Jag tar en hammarplastlåda och gör en rund öppning på ena sidan av lådan, öppningen smälter jag oftast ut då det inte blir skarpa eller vassa kanter på hålet då, givetvis mycket viktigt att inte ormen kan skada sig när den tar sig in och ut ur fuktlådan. Lådorna hemma hos oss är kombinerade fukt och äggläggningslådor, mycket praktiska! 

Sen fyller jag lådan med mossa. Tror den heter spaghnum-mossa men funkar nog bra med andra sorter också. Spaghnum håller dock fukten mycket bra. Jag brukar även blanda i lite löv. Allt hittas oftast på trevliga dagar ute i naturen.

Skickar med ett par bilder då det blir enklare att förstå än en text. Tyvärr inga bättre bilder på själva lådorna, tog dom som fanns till hands :)

Denna låda ska bytas ut inom snar framtid.. men ormar älskar att ligga trångt!

Här syns öppningen utifrån.

10
0
Indianen88:
Jonas_ skrev:
Jag har ingen kungspyton men dock gott om andra pytonormar :) Såhär gör jag. Jag tar en hammarplastlåda och gör en rund öppning på ena sidan av lådan, öppningen smälter jag oftast ut då det inte blir skarpa eller vassa kanter på hålet då, givetvis mycket viktigt att inte ormen kan skada sig när den tar sig in och ut ur fuktlådan. Lådorna hemma hos oss är kombinerade fukt och äggläggningslådor, mycket praktiska! 

Sen fyller jag lådan med mossa. Tror den heter spaghnum-mossa men funkar nog bra med andra sorter också. Spaghnum håller dock fukten mycket bra. Jag brukar även blanda i lite löv. Allt hittas oftast på trevliga dagar ute i naturen.

Skickar med ett par bilder då det blir enklare att förstå än en text. Tyvärr inga bättre bilder på själva lådorna, tog dom som fanns till hands :)

Denna låda ska bytas ut inom snar framtid.. men ormar älskar att ligga trångt!

Här syns öppningen utifrån.

Tar du ut dem från terrariet och lägger dem där eller har du lådan i terrariet?

388
460
australis66:
Indianen88 skrev:

Lådan har man i terrariumet. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Indianen88 skrev:

Lådorna står självklart i terrarierna, en låda per terrarium. Jag håller alla ormar ensamma i sina burkar.

Skulle bli svårt att flytta dom exakt rätt tid för äggläggning annars ;) Ormarna rör sig in och ur lådorna som dom själva vill. Omöjligt att veta när ormarna väljer att lägga sig i lådorna. Det varierar även kraftigt mellan olika individer hur mycket tid som spenderas i lådan.

Lika med badbaljor åt ormar, det SKA finnas i terrariet anser jag. Ibland hör jag saker som "men jag tar ut min orm och badar den i en balja eller badkaret ibland". Nej utan djuren ska själv kunna välja när det är dags för bad eller fuktlåda :) anser jag iaf.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild