Skäggagam utomhus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
2
Skogsskir:

Borde satt titeln som "skäggagam i chock utomhus"
Hejsan! Har en skäggagam på 5 månader och har just byggt så att hen kan vara utomhus nu under uppsikt.

Dock så har jag provat ta ut vår skäggis några gånger nu på olika sätt. Typ ha den i handen, i buren osv .

Men Lovis (vår skäggis) blir stel som en pinne och hyperandas varje gång.
Sen efteråt så gömmer hen sig i terrariet i en hel dag och äter inte. Har hänt 3 gånger nu och har bara haft ute lovis korta stunder.

Är detta normalt? Vänjer man skäggagamer? Vad kan jag göra? Sol är ju viktigt

PS. Just nu är lovis apatisk och jag börjar få panik själv 

1159
626
Temla:
Skogsskir skrev:

Borde satt titeln som "skäggagam i chock utomhus"
Hejsan! Har en skäggagam på 5 månader och har just byggt så att hen kan vara utomhus nu under uppsikt.

Dock så har jag provat ta ut vår skäggis några gånger nu på olika sätt. Typ ha den i handen, i buren osv .

Men Lovis (vår skäggis) blir stel som en pinne och hyperandas varje gång.
Sen efteråt så gömmer hen sig i terrariet i en hel dag och äter inte. Har hänt 3 gånger nu och har bara haft ute lovis korta stunder.

Är detta normalt? Vänjer man skäggagamer? Vad kan jag göra? Sol är ju viktigt

PS. Just nu är lovis apatisk och jag börjar få panik själv 

Hur länge har du haft den?  Den är ju inte så gammal heller. 

Orsaken till att jag frågar är om den fått chansen att bli trygg och lugn i sin hemmiljö först. Plus har jag märkt att många unga skäggagamer är "räddare" och nervösare än äldre som säkert har att göra med gener och deras chans att klara sig i det vilda. Jag gissar också att alla blir rädda första gången de går ut - tänk dig själv, först sitta i ett terrarium och sedan plötsligt vara ute i det stoooora skrämmande. Fåglar och flygplan är också saker som kan skrämma dem rejält. 

Den måste vara mycket trygg med sin hemmiljö och med dig innan du kan ta ut den. Jag skulle först prova med att låta den sitta i ett fönster och titta ut kortare stunder och se hur den reagerar då. Men som sagt... den är ju bara 5 månader så ta det lugnt. Den lugnar säkert ned sig och blir mindre rädd med tiden. :) Alla djur är ju olika - kanske har du en skäggis som inte vill gå ut eller så kommer den lära sig att tycka om det med tiden. 

Just nu när den är så shockad som du beskriver - låt den vara helt ifred ett par veckor och hämta sig. 

5
2
Skogsskir:
Temla skrev:

Hur länge har du haft den?  Den är ju inte så gammal heller. 

Orsaken till att jag frågar är om den fått chansen att bli trygg och lugn i sin hemmiljö först. Plus har jag märkt att många unga skäggagamer är "räddare" och nervösare än äldre som säkert har att göra med gener och deras chans att klara sig i det vilda. Jag gissar också att alla blir rädda första gången de går ut - tänk dig själv, först sitta i ett terrarium och sedan plötsligt vara ute i det stoooora skrämmande. Fåglar och flygplan är också saker som kan skrämma dem rejält. 

Den måste vara mycket trygg med sin hemmiljö och med dig innan du kan ta ut den. Jag skulle först prova med att låta den sitta i ett fönster och titta ut kortare stunder och se hur den reagerar då. Men som sagt... den är ju bara 5 månader så ta det lugnt. Den lugnar säkert ned sig och blir mindre rädd med tiden. :) Alla djur är ju olika - kanske har du en skäggis som inte vill gå ut eller så kommer den lära sig att tycka om det med tiden. 

Just nu när den är så shockad som du beskriver - låt den vara helt ifred ett par veckor och hämta sig. 

Tack för svar! 
Hen är trygg med mig och min sambo och supertrygg i terrariet, så ska ta det lugnt med att introducera världen uutomhus. Och istället göra som du säger, titta ut i fönstret först osv, det var ett bra tips. Jag har haft den sen liten plutt direkt från uppfödaren. Men har just insett att jag förmodligen missbedömmer åldern undermedvetet bara för hen växt så snabbt. 

Har bara haft leopard gecko tidigare och vet inte om det stämmer men jag upplever att skäggagamer läser av sin miljö på ett annat sätt och håller mer koll på oss som ägare.

Just nu så beter sig hen normalt igen. Så ska ta det piano. :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild