Skogsskir skrev:
Borde satt titeln som "skäggagam i chock utomhus"
Hejsan! Har en skäggagam på 5 månader och har just byggt så att hen kan vara utomhus nu under uppsikt.
Dock så har jag provat ta ut vår skäggis några gånger nu på olika sätt. Typ ha den i handen, i buren osv .
Men Lovis (vår skäggis) blir stel som en pinne och hyperandas varje gång.
Sen efteråt så gömmer hen sig i terrariet i en hel dag och äter inte. Har hänt 3 gånger nu och har bara haft ute lovis korta stunder.
Är detta normalt? Vänjer man skäggagamer? Vad kan jag göra? Sol är ju viktigt
PS. Just nu är lovis apatisk och jag börjar få panik själv
Hur länge har du haft den? Den är ju inte så gammal heller.
Orsaken till att jag frågar är om den fått chansen att bli trygg och lugn i sin hemmiljö först. Plus har jag märkt att många unga skäggagamer är "räddare" och nervösare än äldre som säkert har att göra med gener och deras chans att klara sig i det vilda. Jag gissar också att alla blir rädda första gången de går ut - tänk dig själv, först sitta i ett terrarium och sedan plötsligt vara ute i det stoooora skrämmande. Fåglar och flygplan är också saker som kan skrämma dem rejält.
Den måste vara mycket trygg med sin hemmiljö och med dig innan du kan ta ut den. Jag skulle först prova med att låta den sitta i ett fönster och titta ut kortare stunder och se hur den reagerar då. Men som sagt... den är ju bara 5 månader så ta det lugnt. Den lugnar säkert ned sig och blir mindre rädd med tiden. :) Alla djur är ju olika - kanske har du en skäggis som inte vill gå ut eller så kommer den lära sig att tycka om det med tiden.
Just nu när den är så shockad som du beskriver - låt den vara helt ifred ett par veckor och hämta sig.