Bygga styrsystem med Arduino

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

376
359
a6lex:

Idag va jag och köpte den nya Arduino UNO med Wifi. Den va så ny att den endast hade fått in en i butiken! Tanken är att bygga ett styrsystem till ett eller flera terrarier, allt ska kunna styras från antingen en TFT-skärm eller från telefon/dator via en hemsida.

Jag har sett att andra har kört med Raspberry Pi, men för min del är det lite fel för detta endamål då de är närmare en PC än en styrdator. Då jag personligen hellre jobbar med maskinkod än mjukvara så valde jag en Arduino.

Min kravspec är följande:
Ska kunna styra fera terrarier
Mäta minst 2 temperaturer/burk
Luftfuktighet
Luftkvalite
En krets för kyla/burk
En krets för värme/burk
Fläktstyrning för ventilation
Ljus/UVsensor
Vattennivåsensor
Sensor för vattenkvalite
Kunna göra inställningar på en TFT-skärm
Klocka
Inbyggt backupbatteri
Wifi-uppkoppling till hemsida
Det ska vara enkelt att kunna kompletera med fler givare vid behov
Den ska styra ljus med inbyggd timer
Kunna styra regnsystem som går på timer eller när det är låg luftfuktighet
Stilrent slutresultat med uttag för givare på utsidan av "låda"

Har precis kopplat in och ska börja koda!

Medlem i SkHF
42
28
pelleg:
a6lex skrev:
Idag va jag och köpte den nya Arduino UNO med Wifi. Den va så ny att den endast hade fått in en i butiken! Tanken är att bygga ett styrsystem till ett eller flera terrarier, allt ska kunna styras från antingen en TFT-skärm eller från telefon/dator via en hemsida.

Jag har sett att andra har kört med Raspberry Pi, men för min del är det lite fel för detta endamål då de är närmare en PC än en styrdator. Då jag personligen hellre jobbar med maskinkod än mjukvara så valde jag en Arduino.

Min kravspec är följande:
Ska kunna styra fera terrarier
Mäta minst 2 temperaturer/burk
Luftfuktighet
Luftkvalite
En krets för kyla/burk
En krets för värme/burk
Fläktstyrning för ventilation
Ljus/UVsensor
Vattennivåsensor
Sensor för vattenkvalite
Kunna göra inställningar på en TFT-skärm
Klocka
Inbyggt backupbatteri
Wifi-uppkoppling till hemsida
Det ska vara enkelt att kunna kompletera med fler givare vid behov
Den ska styra ljus med inbyggd timer
Kunna styra regnsystem som går på timer eller när det är låg luftfuktighet
Stilrent slutresultat med uttag för givare på utsidan av "låda"

Har precis kopplat in och ska börja koda!

Hur många terrarium kommer du att kunna styra ? Kommer du kunna övervaka från t.ex mobilen ?

2966
1648
Hoggaforfan:
Är det inte väldigt ofta Raspberry+Arduino?

376
359
a6lex:
pelleg skrev:

Hur många terrarium kommer du att kunna styra ? Kommer du kunna övervaka från t.ex mobilen ?

Antal terrarium är upp till hut många jag kan koppla på en UNO, den har 14 digitala I/O och 6 analoga I/O. Men skulle tro ca 3st med denna bräda. Sen kan man uppgradera till en Mega som har 54 digital I/O och 16 ananola I/O, på denna kan man ha betydligt fler! Dock valde jag denna då det är den enda med inbyggd Wifi än så länge :) Allt kommer kunna övervakas via en hemsida samt att man kommer kunna göra en hel del inställningar :)

Hoggaforfan skrev:
Är det inte väldigt ofta Raspberry+Arduino?

Du tänker att man kör de ihop? Har sett något projekt, men problemet är att RP kör 3,3v och Arduino kör 5v. Men klart man kan använda Arduino till alla sensorer och sen använda RP till det grafiska :)

2966
1648
Hoggaforfan:
a6lex skrev:

Du tänker att man kör de ihop? Har sett något projekt, men problemet är att RP kör 3,3v och Arduino kör 5v. Men klart man kan använda Arduino till alla sensorer och sen använda RP till det grafiska :)

Det kan nog stämma, var länge sen jag tittade på det så minns inte exakt hur och vad
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild