Matvägran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
1
ivmre99:
Hej,

Jag har haft mycket problem med min kungspyton när det kommer till mat. Han har nu matvägrat i flera månader och jag vet inte vad jag ska göra. 
Jag har erbjudit olika storlekar på mat olika tider på dyngnet. I petbox och i terrariet. Nu har han börjat se lite smalare ut. Han har tidigare matvägrat 1-2 månader men sedan ätit, nu har det gått mer än 4 (vet ej exakt datum han åt senast). Jag har gett honom en levande mus en gång och det gick bra men har inte tillgång till det längre.

Har någon här tips på vad man kan göra för att han ska äta eller måste jag ta honom till en veterinär?

16
14
nyptil:
Så han äter bara om bytet är levande?  då ska han väl få det. levande foder är olagligt men det finns undantag för ormar om de vägrar dött om jag har förstått det rätt. Men jag vet inte om man behöver något papper på det eller tillstånd

10
1
ivmre99:
nyptil skrev:
Så han äter bara om bytet är levande?  då ska han väl få det. levande foder är olagligt men det finns undantag för ormar om de vägrar dött om jag har förstått det rätt. Men jag vet inte om man behöver något papper på det eller tillstånd

Han äter dött också men han äter inte regelbundet. Det dröjer alltid flera veckor mellan gångerna och ibland månader. Jag gav honom en levande mus när han matvägrade förra gången. Då hade han inte ätit på 2 månader och en vän till mig hade en uppfödning av möss. Men han har ätit dött ett par gånger efter det.

39
42
Mollish89:
Hur ofta har du provat mata? Har du tillräckligt med gömställen i terrariet? Vad har du för temperaturer och luftfuktighet? Vilken tidpunkt på dygnet matar du? Hur tinar du råttorna? 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Är inget ovanligt när det gäller kungspytons, dom har naturliga matuppehåll även i det vilda så många upplever dom som struliga med maten i fångenskap. Är det 1-2 månader vi pratar om vill jag inte ens kalla det matvägran :) Ormar klarar långa perioder utan mat..sålänge dom har tillgång till färskt dricksvatten. 

Jag skulle bara ha väntat ut ormen, men prova absolut inte mata för ofta då det ofta ger motsatt effekt! Prova 1-2 ggr i månaden med ett mindre bytesdjur. Brukar fungera i 99% av fallen för mig. Ingen fara om en vuxen orm inte äter på ett halvår heller. Viktigt att ge såna här individer extremt lugnt runt terrariet, självklart inte hålla på med den alls förutom när terrariet måste öppnas för att byta vatten exempelvis. Mycket lugn och ro i en lugn miljö och ett grymt tålamod löser såna här fall nästan jämt :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild