Köpa begagnad

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
perzzon96:
Finns det några fördelar och nackdelar med att köpa en skäggagam på 2 år. vad ska man titta efter osv för kan kännas bra att ta över så den får ett bra hem istället för köpa en från födslen?

412
420
Hadara:
Nackdelen är nog att väldigt många har dåligt UV ljus till sina skäggagamer och köper man en omplacering så kan de i värsta fall vara att de redan har börjat få tex MBD (metabolic bone disease). Men det finns såklart många skäggagamer där ute som behöver nytt hem och det är ju bra om någon som du kan ge dom ett bra hem :) 

4
1
perzzon96:
Är ju nybörjare på det men har läst på mycket om dem och ljuset är ju en stor del som måste vara rätt. Kan man se om dem har mbd? eller innebär det att dem kommer bi sjuka o dö i förtid eller?

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Det är nog en smaksak om man vill köpa ett relativt nykläckt/nyfött djur eller ett könsmoget/vuxet djur :) Finns fördelar och nackdelar med båda säger jag. 

Personligen tycker jag du bör köpa av någon kunnig & seriös då man ofta kan få bra hjälp & support under resans gång då det ofta kommer mycket frågor i början av ens reptilkarriär :) 

Sen har man även ett ansvar som köpare givetvis. Läs på läs på och läs på om arten du är intresserad av. Det är en viktig nyckel i hur ens reptil kommer leva åren som följer :) Just om skäggagamer finns det ju mängder med läsning om. 

Välkommen till en underbar hobby... även om ormar är roligare än ödlor om du frågar mig! 

4
1
perzzon96:
Någon speciell skillnad mellan hona och hane eller dem är hyffsat likadana när det gäller att få dem tama osv?

1275
1725
Falk:
perzzon96 skrev:
Någon speciell skillnad mellan hona och hane eller dem är hyffsat likadana när det gäller att få dem tama osv?

Inga tamdjur =)

4
1
perzzon96:
Nä inte som en katt eller hund det förstår jag osså men tänkte med att få den "hand" van. Kvittar det då mellan hane och hona

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
perzzon96 skrev:
Nä inte som en katt eller hund det förstår jag osså men tänkte med att få den "hand" van. Kvittar det då mellan hane och hona

Det brukar inte spela någon roll om det är en hane eler hona, dock finns det däremot individer som är livrädda för människor. Men som falk säger så är de inga tamdjur. De kan skadas om de är utanför terrariet i fel klimat, oavsett om man bara kollar på den i handen eller kelar med den. Men jag vill inte skriva en uppsats om det utan hänväsar till denna tråd www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007&p=4 om man vill diskutera om det.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Kul att du funderar på att skaffa ödla!

Jag tycker Jonas_ och de andra summerat det bra, även om jag inte alls håller med Jonas_ om att ormar är roligare ;)

För att ge dig en liten funderare dock så kanske dvärgskäggagam kan vara ett alternativ det med. Den vanliga skäggagamen kräver stort utrymme (runt kvadratmetern eller rentav det dubbla!).
När jag började med reptiler (och just skäggagam) för många år sedan blev det att man köpte ett litet terrarium när ödlan inte var så gammal för att sedan något halvår senare vara tvungen att hitta ett betydligt större, något de inte sålde i butiken.

Mina tips är alltså: Fundera på storleken, det kanske finns andra alternativ? Och köp ett fullstort terrarium direkt! 
Bestämmer du dig ändå för en vanlig skäggagam och kan ge den bra med utrymme så är det helt klart underbara ödlor.

Bifogar även länk till vårat skötselråd:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps

Lycka till!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild