Utebur för kameleonter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

309
38
reptilicus_:
Hej.
Jag har idag testat att sätta ut mina två Jackson-kameleonter i ett ute-terrarium för att ge dem lite solljus. De har inte rört sig så mycket sedan jag satte in dem, kan ju bero på att det är ett nytt ställe för dem att vara på.
Temperaturen ligger på ok nivå, & dessa är ju också bergsarter som tål lägre temperaturer.
Tänkte bara ha dom ute under helgerna när vädret tillåter nu i sommar, och jag tar självklart in buren under nätterna.
Vad bör man annars tänka på när man har kameleonter utomhus? Kan de lätt bli stressade av sin omgivning, & särskillt om man behöver plocka in dem för hand ibland?
Så här ser deras sommarbur ut. (Hanen är en aning mörk i färgen just nu) 

4
7
Kenpro:
Hej

Luftfuktigheten i Sverige så här års och grundtempraturen är alldeles för låg för dina kameleonter. I afrika är det min 60% luftfuktighet o uppåt här bara 40% nu så vänta till sommaren o ha dem ute korta stunder med tillgång till skugga och bevattningsystem. De far illa av att vara ute i den torra luften så länge.

Dessutom är det för kallt för dem för dagtid på din termometer.

504
396
Crippa:
I stockholm ligger luftfuktigheten ofta på 50 och strax över. Man får blöta kameleonten mycket samt omgivningen så det blir fuktigare. Skadar inte med riktigt sol

4
7
Kenpro:
Absolut men inte så här års utan grundvärme och fuktighet. Sommartid går det bättre, men att ha dem ute så långa perioder i början på maj är inte reko. Naturligt solljus är självklart det bästa för allt levande.

504
396
Crippa:
Ja absolut, menar självklart på sommaren då dessa är känsliga djur!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild