Phelsuma (Luftfuktighet)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

48
19
Masayoshi:
Hej jag har tänkt skaffa mig Phelsuma laticauda och jag har ett Exo Terra 45, 45, 60 med ett Exo Terra MONSOON RS400 regnsystem till.
Undrar lite om någon annan använder samma regnsystem och vad för inställningar dom kör på, för jag har svårt att få upp luftfuktigheten i terrariet.

97
97
Banderad:
Jag har kört pilgift i Exo Terra. Gå till en glasmästare, beställ en glasskiva och täck ena nätdelen. Ventilationen är för bra vad det gäller luftfuktigheten. Om det blir för kass rörelse i burken är det vara att sätta en liten datorfläkt som blåser ner. 

48
19
Masayoshi:
Banderad skrev:
Jag har kört pilgift i Exo Terra. Gå till en glasmästare, beställ en glasskiva och täck ena nätdelen. Ventilationen är för bra vad det gäller luftfuktigheten. Om det blir för kass rörelse i burken är det vara att sätta en liten datorfläkt som blåser ner. 

Får ta och kolla på detta har för tillfället en combometer ifrån Exo terra som känns lite opålitlig också.

32
3
Oskar190:

Masayoshi skrev:

Får ta och kolla på detta har för tillfället en combometer ifrån Exo terra som känns lite opålitlig också.

Jag har lite funderingar kring deras hygrometer... Jag köpte en väldigt enkel från exo terra till mitt terrarium och den visar ständigt runt 80%... Har iofs mycket levande växter, mossa osv osv som håller fukten men känns som att det borde diffa lite om man sprayar på kvällen och låter det vara under nästkommande dag? 

Några tips på bättre mätare?

48
19
Masayoshi:
Jag har Exo terra combometer och en analog exoterra hygrometer och dom visar väldigt olika så litar inte på dom alls
Såg en hygrometer som dom tipsade om som tydligen ska vara bra.
www.hogbergaab.se/shop/product/harhygrometer---diam-10-cm

Oskar190 skrev:

Jag har lite funderingar kring deras hygrometer... Jag köpte en väldigt enkel från exo terra till mitt terrarium och den visar ständigt runt 80%... Har iofs mycket levande växter, mossa osv osv som håller fukten men känns som att det borde diffa lite om man sprayar på kvällen och låter det vara under nästkommande dag? 

Några tips på bättre mätare?

32
3
Oskar190:

Masayoshi skrev:
Jag har Exo terra combometer och en analog exoterra hygrometer och dom visar väldigt olika så litar inte på dom alls
Såg en hygrometer som dom tipsade om som tydligen ska vara bra.
www.hogbergaab.se/shop/product/harhygrometer---diam-10-cm

Den ser mer ordentlig ut.. Man får nog vad man betalar för :) 

48
19
Masayoshi:
Oskar190 skrev:

Den ser mer ordentlig ut.. Man får nog vad man betalar för :) 

Jo jag tror den ska vara bra men som sagt jag är helt ny på det här så jag går efter vad andra säger eftersom jag själv inte har någon erfarenhet än.

48
19
Masayoshi:
Luftfuktigheten i mitt terrarium ligger på ca 65% längst upp och ca 80% längst ner det är rätt ok för Phelsuma laticauda va? Ni andra som har dom vad har ni för luftfuktighet i era terarium?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Masayoshi: skrev:
Luftfuktigheten i mitt terrarium ligger på ca 65% längst upp och ca 80% längst ner det är rätt ok för Phelsuma laticauda va? Ni andra som har dom vad har ni för luftfuktighet i era terarium?

Det är bra. 
Jag mäter inte i mina terrarium längre utan kör på känsla. Sprayar ordentligt på kvällarna och låter det torka på dagen. Och vissa dagar sprayar jag två gånger. Har funkat bra för mig som har mycket levande växter i terrariet 

48
19
Masayoshi:
tenebrosa: skrev:

Det är bra. 
Jag mäter inte i mina terrarium längre utan kör på känsla. Sprayar ordentligt på kvällarna och låter det torka på dagen. Och vissa dagar sprayar jag två gånger. Har funkat bra för mig som har mycket levande växter i terrariet 

Bra då vet jag att jag ligger ok med allt. Jag kör också med mycket levande växter och sen ett regnsystem som sprejar 8 sekunder i 4 timmars cykler. Får se om jag får ändra om lite med inställningarna på regnsystemet när jag får min HID lampa snart.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild