Bakgrund åtgärd?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
3
Oskar190:
Jag försökte bygga min egen bakgrund i mitt terrarium. Använde mig av fogskum och silikon. När jag lagt på silikon så strödde jag ut jorden "coco... något" Denna va något fuktig när ja la på den och nu verkar det mesta ramla av. Hur kan jag lättast åtgärda detta för att få en fin och stadig bakgrund? Tips?

373
171
Anathawa:
Oskar190 skrev:
Jag försökte bygga min egen bakgrund i mitt terrarium. Använde mig av fogskum och silikon. När jag lagt på silikon så strödde jag ut jorden "coco... något" Denna va något fuktig när ja la på den och nu verkar det mesta ramla av. Hur kan jag lättast åtgärda detta för att få en fin och stadig bakgrund? Tips?

Dammsug bort allt löst först för mindre kladd, lägg på ett Nytt lager silikon, kruttorrt substrat, torka substratet i ugn först! Även mikrovågsugn funkar om du har stenkoll och använder den för att hetta upp och låter det ånga av.

Annars skippar du silikonet. Giftfritt trälim är lika bra eller bättre.
Nästa val är gorillalim, som sväller, en slöare variant av fogskum, heter PU-lim, då kan du använda substrat medan det sväller. Inte provat detta, men de två övre, liksom även att måla på husfix eller lim och cement eller fästmassa för kakel....

32
3
Oskar190:

Anathawa skrev:

Dammsug bort allt löst först för mindre kladd, lägg på ett Nytt lager silikon, kruttorrt substrat, torka substratet i ugn först! Även mikrovågsugn funkar om du har stenkoll och använder den för att hetta upp och låter det ånga av.

Annars skippar du silikonet. Giftfritt trälim är lika bra eller bättre.
Nästa val är gorillalim, som sväller, en slöare variant av fogskum, heter PU-lim, då kan du använda substrat medan det sväller. Inte provat detta, men de två övre, liksom även att måla på husfix eller lim och cement eller fästmassa för kakel....

Tack för ditt svar! ska testa trälim då jag tycker att silikon var alldeles för svårarbetat :) 

Medlem i SkHF
42
28
pelleg:
Oskar190 skrev:

Nä jag har gjort mina bakgrunder har jag använt brun Casco Multiseal byggfog, en grov pensel och en spackelspade. Smetat ut byggfogen, strött ut det jag ska täcka med och sedan tryckt lite lätt med händerna så det ska fastna ordentligt. Sen väntat cirka 12 timmar innan jag skakat av det som inte fastnat.

32
3
Oskar190:

pelleg skrev:

Nä jag har gjort mina bakgrunder har jag använt brun Casco Multiseal byggfog, en grov pensel och en spackelspade. Smetat ut byggfogen, strött ut det jag ska täcka med och sedan tryckt lite lätt med händerna så det ska fastna ordentligt. Sen väntat cirka 12 timmar innan jag skakat av det som inte fastnat.

Så du använder ingen silikon eller något mellan fogen och jorden? 

Jag tänkte försöka göra om bakgrunden i sommmar.. tror ni det är helt omöjligt att få ut all silikon och fog eller bör jag bara skrapa lite på ytan, lägga på ny silikon eller trälim och sedan torrare jord? 

Medlem i SkHF
42
28
pelleg:
Oskar190 skrev:

Jag tänkte försöka göra om bakgrunden i sommmar.. tror ni det är helt omöjligt att få ut all silikon och fog eller bör jag bara skrapa lite på ytan, lägga på ny silikon eller trälim och sedan torrare jord? 

Nä jag använder bara Multiseal byggfog. Enligt killen i affären så ska den vara helt ofarlig.

Efter att man ruggat upp ytan, på med byggfog ( www.casco.eu/se/casco-produkter/?pc=163&p=1186) sen på med det du vill täcka med. I mitt fall orkidejord.

Testa att skrapa av det med en vasskniv, det hade jag gjort.
När det gäller jorden. Jag lade ut den på tidningspapper dagen innan så att den skulle bli torr.

373
171
Anathawa:
Oskar190 skrev:

La du fogskummet på glas eller på trä, eller nåt annat?
Det går att få bort silikon, får man väl upp en kant med rakblad kan man ofta dra loss stora stycken enkelt. Fönsterfärgsrakblad med hållare.
Finns även läsningsmedel men helt onödigt.
Fogslummet skär du med kniv hur du vill, lämna kvar eller ta bort vilket som passar dig!

32
3
Oskar190:

Anathawa skrev:

La du fogskummet på glas eller på trä, eller nåt annat?
Det går att få bort silikon, får man väl upp en kant med rakblad kan man ofta dra loss stora stycken enkelt. Fönsterfärgsrakblad med hållare.
Finns även läsningsmedel men helt onödigt.
Fogslummet skär du med kniv hur du vill, lämna kvar eller ta bort vilket som passar dig!

Jag la fogskummet på en bakgrund i frigolit som redan fanns i (exo-terra) så det ska nog inte vara några problem att få bort det och göra om då :) 

edit. Jag la alltså fogskummet direkt i terrariet 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild