Dynamitella skrev: Det där är inte optimalt nej.
1. Är du 100% säker på att båda geckos är honor? Om inte, skaffa ett till terrarium och separera dem. Parar sig hona+hane under 35 gram finns det en stor risk för äggnöd och framfall.
2. Ögonfransgeckos får lätt svamp och sjukdomar om de går i ett terrarium som är sådär fuktigt 24/7. De vill att terrariet ska torka ut helt under dagen och sen vara fuktigt om natten. Substratet är inte passande heller då de gärna sväljer grejer av misstag när de jagar skuggor och vattendroppar. Sen ser det ut som en ultrasonisk fogger? De får ibland fnatt och kokar vattnet. Hade inte haft en sådan i terrariet med något djur (har haft en själv och brände mig på deras vattenskål en gång).
3. 45x45x60 är minsta accepterade mått för en vuxen ögonfransgecko. Ska du tvunget ha två ihop trots att det är solitära reptiler så är det 60x45x60 cm som är minsta accepterade. Jag skriver accepterade då jag menar "anses vara humant inom ögonfransgeckokretsar". Det är vad alla kör på då arten är aktiv. Är båda honor kan de möjligen gå ihop tills de når 25 gram, och därefter få vars ett terrarium.
4. Slutligen är murgröna inte ett 100% säkert växtalternativ. Många påstår att det är helt säkert, men jag känner till fall där just ögonfransgeckoungar fått i sig sav och dött.
Det är upp till dig om du tar åt dig råd eller fortsätter. Jag hjälper gärna med vidare optimering av terrariet om du önskar.
Ps. superbra inrett annars, om man tänker på grenar och växtmängden. Du är inte helt fel ute, som jag kanske fick det att låta.
Uppskattar även konstruktiv kretik, så jag tar gärna emot tips för att göra det bättre :)
1. Enligt tjejen jag köpte ödlorna av är det hona och hane, man ser även tydlig skillnad "baktill". Ödlorna har tydligen levt tillsammans länge nu och de såldes enbart som par.
2. Jag tog bort vattendelen och foggern då jag själv märkte ganska snabbt att den blev varm. Har nu istället bara jord och mossa. Kanske bör minska fuktigheten något. Hur bör jag annars göra för att minska fukten? Som jag förstod när jag läste på så skulle dessa djur ha det relativt fuktigt? Samt hur tycker du jag ska göra med underlaget? byta? i så fall till vad?
3. Fick denna rekomendation i affären och det är egentligen vad jag har plats för. Har inte möjlighet att byta terrarium nu. I så fall kanske jag får göra mig av med en ödla (?)