För trångt terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
3
Oskar190:

Hej, några av er kanske såg min förra tråd. Jag bestämde mig för ögonfransgecko. Jag byggde detta terrariet. Tycker ni det är för trångt? Bör jag göra om något? Byggde även egen bakgrund med fogskum och silikon. La på jorden när den var något fuktig så bakgrunden verkar vara lite lös.. brukar det hålla? Hur ofta bör man byta botten, vatten i vattendelen osv?

Tillägg*
Tänker att ödlorna inte klagar då det blir mycket gömställen kanske blir för svårt att hitta ödlorna om man behöver? 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Oskar190 skrev:

Hej, några av er kanske såg min förra tråd. Jag bestämde mig för ögonfransgecko. Jag byggde detta terrariet. Tycker ni det är för trångt? Bör jag göra om något? Byggde även egen bakgrund med fogskum och silikon. La på jorden när den var något fuktig så bakgrunden verkar vara lite lös.. brukar det hålla? Hur ofta bör man byta botten, vatten i vattendelen osv?

Tillägg*
Tänker att ödlorna inte klagar då det blir mycket gömställen kanske blir för svårt att hitta ödlorna om man behöver? 

Vilka mått är det. Det är bara bra med gömställen. Och volymen utnyttjas ju nästan fullt ut. Så terrariet är bra. Men Som sagt ibland kan man bli lurad att dett terrarie ser större/mindre ut än det är. Så säg måtten

32
3
Oskar190:
Det är 45x45x60. Två stycken ödlor! Om du kollar noga uppe i högra hörnet så är den ena. Då kanske du får en bättre bild av hur stort det är :) 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Oskar190 skrev:
Det är 45x45x60. Två stycken ödlor! Om du kollar noga uppe i högra hörnet så är den ena. Då kanske du får en bättre bild av hur stort det är :) 

Om båda är under 20cm är det lagligt. Men till två st bör man alltid ha så stort som möjligt (mycket större än minsta lagliga) så de kan dra sig undan från varann. Jag skulle haft minst 60*45*90 till två. Gärna större. Min som är under 20cm och bor ensam har 90*45*90 och utnyttjar ytan. Så jag skulle haft större.

32
3
Oskar190:

EmanuelKarl skrev:

Om båda är under 20cm är det lagligt. Men till två st bör man alltid ha så stort som möjligt (mycket större än minsta lagliga) så de kan dra sig undan från varann. Jag skulle haft minst 60*45*90 till två. Gärna större. Min som är under 20cm och bor ensam har 90*45*90 och utnyttjar ytan. Så jag skulle haft större.

Be är rätt små, cirka 14 cm. Har du några tips gällande terrariet i övrigt? Hur ofta bör jag rengöra? byta underlag och så. Jag har kulor i botten, coco och mossa överst. Räcker det om man byter mossan med jämna mellanrum och resten mer sällan?

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Oskar190 skrev:

Be är rätt små, cirka 14 cm. Har du några tips gällande terrariet i övrigt? Hur ofta bör jag rengöra? byta underlag och så. Jag har kulor i botten, coco och mossa överst. Räcker det om man byter mossan med jämna mellanrum och resten mer sällan?

De flesta byter ut allt en gång om året. Jag skulle haft större även om de är 14cm.

293
354
Dynamitella:

Det där är inte optimalt nej. 

1. Är du 100% säker på att båda geckos är honor? Om inte, skaffa ett till terrarium och separera dem. Parar sig hona+hane under 35 gram finns det en stor risk för äggnöd och framfall.

2. Ögonfransgeckos får lätt svamp och sjukdomar om de går i ett terrarium som är sådär fuktigt 24/7. De vill att terrariet ska torka ut helt under dagen och sen vara fuktigt om natten. Substratet är inte passande heller då de gärna sväljer grejer av misstag när de jagar skuggor och vattendroppar. Sen ser det ut som en ultrasonisk fogger? De får ibland fnatt och kokar vattnet. Hade inte haft en sådan i terrariet med något djur (har haft en själv och brände mig på deras vattenskål en gång).

3. 45x45x60 är minsta accepterade mått för en vuxen ögonfransgecko. Ska du tvunget ha två ihop trots att det är solitära reptiler så är det 60x45x60 cm som är minsta accepterade. Jag skriver accepterade då jag menar "anses vara humant inom ögonfransgeckokretsar". Det är vad alla kör på då arten är aktiv. Är båda honor kan de möjligen gå ihop tills de når 25 gram, och därefter få vars ett terrarium.

4. Slutligen är murgröna inte ett 100% säkert växtalternativ. Många påstår att det är helt säkert, men jag känner till fall där just ögonfransgeckoungar fått i sig sav och dött.

Det är upp till dig om du tar åt dig råd eller fortsätter. Jag hjälper gärna med vidare optimering av terrariet om du önskar.

Ps. superbra inrett annars, om man tänker på grenar och växtmängden. Du är inte helt fel ute, som jag kanske fick det att låta. 

373
171
Anathawa:
EmanuelKarl skrev:

De flesta byter ut allt en gång om året. Jag skulle haft större även om de är 14cm.

Byta aldrig, om det är en fungerande biotop, är väl bättre. :)

175
258
Akesson:
Anathawa skrev:

Byta aldrig, om det är en fungerande biotop, är väl bättre. :)

Jag håller med Anathawa här.
Det är ju mer fördelaktigt att ha en väl fungerande microbiotrop inne i burken med levande växter, hoppstjärtar o gråsuggor som tar hand om skräp o avföring än att byta ut material så pass ofta som 1 gång om året.
Det vinner både du o djuren på :)

504
396
Crippa:
Hade tagit bort stenarna och slängt in massa mossa och cypress mulch!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild