Min skäggis växer inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Jom:
köpte två skäggagamer i april dem var ganska små så uppfödaren visste inte riktigt om dem var en hona eller hane men sa att de här två var någ honor nu har den ena blivit mycket större en den andra dem bor nu i ett 150 40 terrarium har bra ljus och för sökt mata dem med fet mat min hon har bara vuxit lite

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Jom skrev:
köpte två skäggagamer i april dem var ganska små så uppfödaren visste inte riktigt om dem var en hona eller hane men sa att de här två var någ honor nu har den ena blivit mycket större en den andra dem bor nu i ett 150 40 terrarium har bra ljus och för sökt mata dem med fet mat min hon har bara vuxit lite

Ha inte skäggagamer ihop om det inte är garanterat  två honor och samma storlek, och även om dom är det så är det solitära djur och bör hållas ensamma. Jag tror problemet är att den ena äter upp all maten så den lilla inte får något. Därför är det bra att ha dom i olika terrarier eller iaf. inte mata dom i samma burk. Om jag fattat det rätt så tappar dom matlusten lite grann när de blivit magra och inte äter alls. En bild på båda exemplaren skulle nog hjälpa

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Antagligen är den ena agamen dominant och låter inte den andra individen äta osv(min gissning utifrån beskrivningen iaf).. Det är mycket stressande för den undergivna individen att tvingas dela utrymme med en dominant individ. Jag skulle absolut särat på dom till olika terrarium där dom inte har möjligheten att se varandra genom glaset.  

Ödlor av olika kön bör man aldrig hålla ihop då det ofta är en enorm påfrestning för honan. Även om min personliga åsikt och uppfattning är att inga reptiler bör bo tillsammans på en begränsad yta vilket ett terrarium är :)

Om man ändå vill envisas med att hålla solitära djur ihop så är inredningen i burken extremt viktig! Det bör finnas många gömställen på flera olika nivåer i terrariet. Det bör även finnas solplatser på flera ställen om man nu håller flera individer ihop.

Alla reptiler som får i sig foder växer :)

4
0
Jom:
Tack så mycket för hjälpen ska sära på dem och kollar hur det går och kollar om det hjälper 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild