Äggkläckare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

43
11
Moreliaviridis:
hur gör man en egen äggkläckare?
har sett lite på youtube, har köpt en salladsburk med nät från Ikea... räcker det att ha coca Cola korkar på botten och lägga nätet på och fylla på med vatten till halva korkarna och lägga äggen i burken och ställa på en värmematta?!

97
97
Banderad:
Jag har en förvaringslåda (med lock) med två tegelstenar på varandra. Sedan har jag fyllt på med vatten någon cm under den övre tegelstenens kant. Vattnet värmer jag upp med doppvärmare. Äggen kommer jag sedan lägga i en burk med lufthål på sidan och värmeculit i. Den är inte testad ännu med jag vet att andra gör typ så...

/Jocke

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Moreliaviridis skrev:
hur gör man en egen äggkläckare?
har sett lite på youtube, har köpt en salladsburk med nät från Ikea... räcker det att ha coca Cola korkar på botten och lägga nätet på och fylla på med vatten till halva korkarna och lägga äggen i burken och ställa på en värmematta?!

Man kan bygga en av ett akvarium. Du behöver: akvarium, tegelstenar, burk, doppvärmare och luftpump. Du placerar tegelstenarna i akvariet och burken på tegelstenarna sedan fyller du vatten tills tegelstenarna är täckta. Doppvärmaren placeras i vattnet inställd på lämplig temperatur. Luftpumpen med tillhörande luftsten kopplas in på samma sätt som om du hade använt den till ett akvarium med fiskar. Det är möjligt att du inte behöver en luftpump. Den är till för att höja luftfuktigheten. Det finns säkert en massa ritningar på en kläckare av den här modellen.

43
11
Moreliaviridis:
Banderad skrev:
Jag har en förvaringslåda (med lock) med två tegelstenar på varandra. Sedan har jag fyllt på med vatten någon cm under den övre tegelstenens kant. Vattnet värmer jag upp med doppvärmare. Äggen kommer jag sedan lägga i en burk med lufthål på sidan och värmeculit i. Den är inte testad ännu med jag vet att andra gör typ så...

/Jocke

Vad är värmeculit? Vad är det bra för? Måste man ha det?

97
97
Banderad:
Moreliaviridis skrev:

Vad är värmeculit? Vad är det bra för? Måste man ha det?

Det är ett substrat som håller fukt och värme bra. Det måste man kanske inte men jag har valt det :) Finns både hos trädgårdshandlare  och zoohandlare. 

953
1840
peter54:

Vermikulit (Vermiculite) (Mg,Fe,Al)3(Al,Si)4O10(OH)2·4H2O, mineral som ökar i volym när det hettas upp. Värmebehandlad vermikulit är poröst och fuktighetsbevarande och används bland annat vid växtförökning och i terrarium.

Att namnet på substratet skulle ha något med värme att göra är alltså en feluppfattning.

Man kan bygga en klassisk Scherpners kläckare av ett akvarium. En ren tegelsten läggs i akvariet, på den ställs en lagom stor lerkruka. I krukan fyller man till 2/3 med fuktat substrat, det kan vara exempelvis torvmull. På mullen läggs ett täckande lager grus, varpå äggen sedan placeras.

Vatten fylls på till tegelstenens övre kant, finmaskigt nät över krukan så att de nykläckta djuren inte faller ner i det alldeles för varma vattnet, som är uppvärmt med en termostatdoppvärmare.

Två distanser uppepå nätet, exempelvis blyertspennor eller grillpinnar av trä som man sedan placerar en uppochnervänd djup tallrik på så att inte kondensdroppar hamnar på äggen.

Denna kläckare är en våtkläckare och det behöver vara en minimalt luftinsläpp vid täckglasen, exempelvis så stort som den snedskurna kanten på täckglasen i vardera ände så att någon liten luftväxling sker. Kläckaren ställs iordning och kalibreras så att luften inuti akvariet håller rätt temperatur innan man lägger i äggen. Vattennivån kontrolleras dagligen och eventuell minskning av volymen återfylls med vatten av samma temperatur som det i akvariet.

86
55
lepida:
Här länk om du vill se med bilder hur man göra en hemma gjord äggkläckare..

cornsnakes.dinstudio.se/gallery_76.html
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild