Nytt projekt- Planeringstadie

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
0
Karlisen:
Hej! Hade tänkt att byta ut mitt akvarium mot ett större terrarium, så jag kollade runt och terrarier i den storleken jag är ute efter kostar multum och är i slutändan inte vad jag letar efter. 
Tänkte därför bygga ett eget, har en sketchup design som jag gjorde ungefär som jag hade föreställt mig den. 
Det ska vara ett Rengskogsterrarieterrarie med en liten vattendel och behöver hjälp med hur man gör med det. 
Har också lite funderingar över ventilationen och vad det finns för olika alternativ där.
Vilket material jag ska använda då jag vill kunna lägga egen färg på först sen försegla med något. 
Belysning samt inredningsideér. 
HAr även ett litet dilemma över öppningen, vad ska jag använda vad är bäst? Skjutdörrar eller "luckor"? 

2966
1648
Hoggaforfan:
Vilken/vilka arter ska vara där i?

Arean på ventilationen är totalt 2% av sidorna (ej golv och tak), så varje öppning är 1% av arean på sidorna.
Bäst är med inluft på mitten av ena kortsidan och ut precis under taket på andra kortsidan.

Ska du måla och försegla så är det enklast med OSB eller plywood. MDF fungerar tydligen med men då är det extremt nogrant att försegla det.

Vattendel kan göras på lite olika varianter, antingen får du göra en barriär av något slag mellan land och vatten (glasskiva/dammduk etc), eller har du vatten i hela botten men har landdelen vilandes på tex singel sen planteringsduk och sen torv/jord på det. 
Oftast är nog lösning 1 bäst och enklast men vill man ha det sumpigt så är lösning 2 bättre.

Belysning kan terrajova.eu hjälpa dig med, han kan ljus och terrarium och har bra priser.

Skjutdörr är enklare och billigare men inte alltid praktiskt då det blir en glipa emellan glasen. Beror på vad som ska vara i burken.
Skjutdörrar tar mindre plats med när du ska öppna men dörrar ger dig enklare tillgång. Båda lösningarna har sina fördelar och nackdelar

129
114
kekke:
Kolla in min tråd. www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=6484.
MDF lätt att arbeta med, snyggt att måla. Försegla sen med akvarielack så blir det tätt. Bygg in en kåpa så du slipper ha beslyning i terraiet och du slipper se allt fult.

143
154
TerraBygg:
Karlisen skrev:

Har också lite funderingar över ventilationen och vad det finns för olika alternativ där.

Jag har lagt upp en simulering på hur ventilationen "ska" placeras på www.facebook.com/terrariebygge/videos/949991485103083/. Halva höjden på ena kortsidan och nästan längst upp på den andra.

Jag har även kört simuleringar med andra placeringar av hålen men har inte haft tid att gå igenom det o göra filmer av det ännu.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild