Jag kan svara på frågorna i alla fall, även om jag tror du får klart mer hjälp på Kryp-forumet!
1. Alla är inte lika giftiga, det finns vissa som är klart mer potenta än andra - dock så är jag av åsikten att man skall behandla alla potentiellt dödliga (du vet inte om du är allergisk/överkänslig förrän du blivit biten - alltså kan man räkna alla fågelspindlar som dödliga), som just det - dödliga. Alltså avråder jag å det grövsta från hantering, och om man råkar bli biten av någon anledning så skall man ta sig till sjukhus.
2. Det som händer är att du med största sannolikhet får gift injicerat i dig, av ordentligt stora tänder. Det värsta som kan hända är att du får en anafylaktisk chock, och får exempelvis igentäppta luftvägar. Om du inte är allergisk eller överkänslig så är det ändå enorma skillnader från art till art. Det finns några få bettrapporter på Krypforumet som kan vara värda att läsa!
3. Inte ofta alls
4. Insekter. Insekter, insekter, insekter - det bästa är kackerlackor och syrsor. Däggdjur tillför ingenting som inte insekter ger, utan skadar på sätt och vis spindeln i och med att de innehåller för höga halter av diverse ämnen.
5. Det finns ett antal arter som i regel håller sig lugna, exempelvis Brachypelma albopilosum, Brachypelma smithi, Avicularia avicularia m.fl.. Grammostola rosea har börjat förlora sin titel som den ultimata nybörjarspindeln. Detta för att de kan vara otroligt aggressiva i perioder, de är väldigt ombytliga. De har också en tendens att matvägra väldigt, väldigt länge - vilket kan vara mycet stressande för en ovan spindelägare.
6. Storlek, giftstyrka, beteende, miljökrav, aggressivitet, jaktteknik... ja, allt i stort sett.
7. De jag nämnde på punkt 5, exempelvis. Men det finns många andra också. (Avicularia-släktet räknas ibland bort från nybörjarskiktet av spindlar, eftersom de är trädlevande)
8. Det beror helt på vilken art man har.