Skaffa en till?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
5
tess:

Hej
Jag har en leopardgeckohona på ungefär 5år.
Jag funderar på att skaffa en till att ha ihop med henne, men jag vet inte om det är en dålig ide, jag har tillräckligt stort för två, och jag vet man ska ha fler gömställen. Om jag införskaffar en till vet jag att den ska vara lika gammal och stor.
Men, jag har haft henne i ungefär ett år nu ensam, och jag vet inte om hon var ensam hos uppfödaren innan. Så jag funderar på om hon bott för länge ensam så kanske det inte skulle funka att flytta in en ny till henne.
Jag är inte proffs på ödlor men det känns som hon inte skulle gilla sällskap om hon bott länge ensam, men jag vet inte.

Så nu skulle jag vilja ha hjälp från er som kan, tror ni det skulle funka att en till skulle flytta in hos henne?

334
290
LobsterPie:
tess skrev:
Hej
Jag har en leopardgeckohona på ungefär 5år.
Jag funderar på att skaffa en till att ha ihop med henne, men jag vet inte om det är en dålig ide, jag har tillräckligt stort för två, och jag vet man ska ha fler gömställen. Om jag införskaffar en till vet jag att den ska vara lika gammal och stor.
Men, jag har haft henne i ungefär ett år nu ensam, och jag vet inte om hon var ensam hos uppfödaren innan. Så jag funderar på om hon bott för länge ensam så kanske det inte skulle funka att flytta in en ny till henne.
Jag är inte proffs på ödlor men det känns som hon inte skulle gilla sällskap om hon bott länge ensam, men jag vet inte.

Så nu skulle jag vilja ha hjälp från er som kan, tror ni det skulle funka att en till skulle flytta in hos henne?

Nej, reptiler "behöver" inte någon att bo med. De kan tolerera varandra och man kan slippa bråk. Men det är inget de behöver. 

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Reptiler är solitära djur, dvs ensamlevande som trivs allra bäst när dom får vara ensamma i sina terrarium utan störningar från artfränder. Jag skulle absolut säga att djuren mår betydligt bättre själva än när dom måste dela utrymme med någon :) 

Ibland fungerar det att ha två tillsammans, ibland inte. Men det är inte den bästa lösningen från djurets perspektiv :) Men bör även nämnas att bland geckos verkar det ofta funka att ha fler än 1. 

Grundregeln bör vara 1 djur per terrarium. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild