Skäggagam lös i magen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

47
15
lensy:
Vi fick hem vår skäggagam på långfredagen, dvs för två veckor sedan. Han fyller två år i sommar. Första gången han bajsade efter att vi fått hem honom var det som det skulle (enligt vad jag antar och förutsätter, utifrån erfarenhet från leopardgeckosar och säljarens information). Andra gången han gjorde ifrån sig var den sista hälften av lasset löst och därefter har varje tillfälle varit löst. Kisset är totalt rinnande, inga vita korvar över huvud taget.

Vi undrar självklart vad detta kan bero på?

Fakta för att underlätta att svara på tänkbar orsak:

- Han bajsar normalt ofta, efter vad jag förstår; varannan till var tredje dag.

- De första ca sex dagarna efter flytten var han väldigt lugn, men sedan har han börjat leva om och vara mer aktiv. Jag ser det som normalt, att han acklimatiserade sig de där första dygnen.

- Han har fått stora syrsor pudrade med kalk varannan till var tredje dag, enligt säljarens instruktioner. 5-7 st/gång. Säljaren sa att hon brukar ge 7-8 st/gång, ca var tredje dag.

- Han har tillgång till vatten och grönt dygnet runt, vi ger honom nytt varje dag. Dock har han ätit dåligt av detta, tycker jag, utifrån hur säljaren beskrev. Det han ätit är ruccola, spenatblad, sparris, squash, sockerärtor och ärtskott. Populärast är ruccola, squash och ärtor. Svårt att ange i mängd hur mycket han äter, men vi har fyllt en liten exo terra vattenskål (tror strl medium) och det har han bara tömt kanske två ggr hittills.

- Från början hade vi en suckulent (heter "paradisträd") och en dracena i terrariet. Den förstnämnda tog vi ur efter att han börjat äta på den. Vi tänkte att det kanske var det som gjorde honom lös i magen, men så verkar det inte ha varit, eftersom han fortfarande är lös tre dagar efter att vi tog bort växten. Dracenan står än så länge kvar, men i går fick jag gå och dra loss ett blad ur munnen på honom, så jag vet inte om vi får ta ur den också... 

- Vi har inte sett honom dricka mer än två slick ur vattenskålen vid två olika tillfällen, men han gillar att stå i vattnet när vi sprutar med blomspruta och han springer rakt igenom vattenskålen någon gång per dag. Vi har dock inte sett honom bada, varför vi hjälpte honom med det en gång. Då stannade han i vattnet i några minuter. Han slickar även i sig vattendroppar som bildas då vi duschar inne i terrariet, på exempelvis väggarna.

- Terrariumet är det han bott i även hos säljaren, vi köpte det tillsammans med själva ödlan. Det är 120x70x100 cm (BxDxH).

- Vi har lite svårt att få upp värmen, tycker vi. Under värmelampan blir det 35-36 grader och på kalla sidan blir det 24-25. Det är den kalla sidan vi är oroliga över om det är för kallt? Vissa mornar när vi kommer upp har det sjunkit så lågt som till 17 grader på kalla sidan. 

- Vi tycker att han har ändrat färg och blivit mörkare sedan han kom hit. Han är av en sort som inte är den vanligaste, har jag förtsått (heter något med red, tror jag), och var gul när han kom till oss, tyckte jag. Nu är han betydligt mörkare i färgen, en grön ton på huvudet och brun längs med sidorna.

Vi har aldrig haft en skäggis förut, men vi bedömer honom som att han verkar må bra. Han har som sagt börjat stöka runt lite mer och har börjat komma fram till fönstret mer och titta ut på oss. Tre gånger har vi tagit ut honom. De första två gångerna bara korta stunder (ca 5 min), men i går satt han länge och väl och myste på 16-åringens ena axel. När sonen skulle sätta tillbaka honom i terrariumet vägrade han sätta ner fötterna, som om han inte alls ville dit utan ville fortsätta vara i famnen. Vi uppfattade det så klart som gulligt, men det kanske är något att reagera på som negativt?

Det skulle kännas lugnande om någon har någon reflektion att komma med. Gör vi något fel? Är det normalt att de kan bli lite lösa i magen ibland? Kan man i så fall ge honom något som hjälper till att stoppa upp?

47
15
lensy:
Ifall någon mer än jag undrar över svaret kan jag dela med mig av vad de sa på Mälaren Smådjursklinik när jag ringde dit.

Hon trodde att det handlar om inälvsparasiter. Det är tydligen någonting skäggagamer (ödlor/reptiler över lag?) har i sig alltid, men som de inte nödvändigtvis får problem av. Dock är det troligt att vår vän fått det pga omställningen att flytta. Det behöver inte vara att vi gjort något fel, utan en flytt kan i sig vara stressande och det kan alltså ha utlöst att parasiterna gjort honom lös i magen. Detta måste kollas upp hos veterinär och kräver eventuellt behandling.

1275
1725
Falk:
Ni kan ju ta det lite lugnt med hanteringen

47
15
lensy:
Falk skrev:
Ni kan ju ta det lite lugnt med hanteringen

Vad betyder det? Menar du att plocka ut honom ur terrariet?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Att kontakta veterinär låter vettigt. Utöver parasiter skulle väl det kunna ha att göra med fodret. Många ödlor som lever i kargt och varmt klimat som skäggagamer äter väldigt torra växter. 
Nu tycker jag fodret ni ger låter förhållandevis bra men det kanske ändå behöver ändras i mängd och fördelning. 7-8st syrsor är ju svårt att säga om det är mycket eller lite eftersom det kan variera både vad gäller syrsornas och ödlans storlek.

Skäggagamer får i sig större delen av vätskan de behöver ifrån växterna de äter vilket förklarar varför ni sällan ser ödlan dricka ifrån en vattenskål.

Temperaturgradienten låter rimlig i mina öron då det är ett brett spann och ödlan kan då själv välja om den vill ha varmare eller kallare.

Har dessvärre inte så mycket konkreta tips att ge, utan det kanske någon annan kan komma med. Önskar er lycka till i vilket fall som helst.

1159
626
Temla:
17 grader låter kallt. Men den kanske ligger på varma sidan på nätterna. 
Lycka till. Magen får ni nog bra igen rätt snart. :) 

1275
1725
Falk:
lensy skrev:

Vad betyder det? Menar du att plocka ut honom ur terrariet?

Yes precis. 
Jag tänker inte gapa och skrika om vad jag tycker om hantering men hur som helst när man har ett djur som inte bott in sej, visar symptom på sjukdom eller stress så kan hantering förvärra läget. Nu talar jag rent allmänt! 

Bara ett heads up ifrån mej :-) 

47
15
lensy:
anders skrev:
Att kontakta veterinär låter vettigt. Utöver parasiter skulle väl det kunna ha att göra med fodret. Nu tycker jag fodret ni ger låter förhållandevis bra men det kanske ändå behöver ändras i mängd och fördelning. 

Skäggagamer får i sig större delen av vätskan de behöver ifrån växterna de äter vilket förklarar varför ni sällan ser ödlan dricka ifrån en vattenskål.

Temperaturgradienten låter rimlig i mina öron då det är ett brett spann och ödlan kan då själv välja om den vill ha varmare eller kallare.

Har dessvärre inte så mycket konkreta tips att ge, utan det kanske någon annan kan komma med. Önskar er lycka till i vilket fall som helst.

Jag tycker du sagt mycket bra, så tack! :) Det du säger om vatten och att dricka har jag inte tänkt på, fast jag egentligen visste det, så det var bra att få höra. Vad gäller temperaturen hör vi så mycket olika, en del säger att det är för kallt, andra att det är ok. Vi har ändå valt att köpa en sådan där nattvärmelampa eller vad det heter, som lyser rött. Det gjorde jag i dag, vi får se vad det ger för effekt närmasta dagarna. Mat äter han utifrån säljarens ord; vi ger honom helt enkelt det hon sagt att han tycker om. Men vi har även provat lite annat i och med att vi tyckt att han trots allt ätit lite dåligt (också i relation hur säljaren sa att han brukar äta). Nu börjar det utkristallisera sig lite vad han tycker om här hemma hos oss och det är märkligt nog inte helt lika som hemma hos säljaren.

Själva bajseriet sedan då... Nu har han börjat göra ifrån sig varje dag, det har han ju inte gjort tidigare (hos oss). Mest spännande är att det de två sista gångerna - faktiskt efter att han fått bada ordentligt två ggr - gått att ana en liten korv igen. Innan det var det ju liksom helt flytande. Så förhoppningsvis kommer det rätta till sig! Den där analysen visade sig ju inte vara billig (550-950 kr beroende på var vi gör den). Försäkringen vi skaffat har 20 dagars karens på sjukdom så det gör inget om vi slipper den där analysen... ;) Men självklart kostar vi på den om det behövs, bör jag kanske tillägga, så ingen tror att vi låter pengar styra över hälsa!

47
15
lensy:
Falk skrev:

Jag tänker inte gapa och skrika om vad jag tycker om hantering men hur som helst när man har ett djur som inte bott in sej, visar symptom på sjukdom eller stress så kan hantering förvärra läget.

Det här tycker jag är intressant. Jag tar inte illa upp, utan lyssnar mer än gärna och får råd från er som har mer erfarenhet. Vi resonerar precis som du, att det är viktigt med lugn och ro i samband med yttre förändring. Därför fick han vara helt ifred i terrariumet de tre första dagarna (förutom att vi öppnade och ställde in mat förstås). Vi hängde till och med för en filt när han hade stannat inne i sitt hus/sin grotta i nästan ett dygn för vi tänkte att han kanske gjorde det just pga stress. Det hjälpte, då kom han ut inom en timme. 

Vi uppfattar vår ödla som att han faktiskt vill komma ut ur terrariumet. Inte alltid, ibland blänger han bara på oss och vänder ryggen till och då får han självklart vara ifred, men det är inte alls ovanligt att han kommer fram till glaset (sidorna på terrariumet är icke genomskinligt) och nyfiket tittar ut. Ofta när vi öppnar kommer han fram och några gånger har det känts som att han nästan tänkt hoppa ut! 

Vi tar inte alls ut honom varje gång det verkar som att han vill det och det är inte så att vi är där och plockar med honom hela tiden. I morgon har vi haft honom hemma i tre veckor och jag tror vi haft honom ute fyra gånger då han suttit på någons axel i tv-soffan och två gånger för att bada nu när han varit lös i magen. Är det för mycket, som du ser det?

388
460
australis66:
lensy skrev:

Det här tycker jag är intressant. Jag tar inte illa upp, utan lyssnar mer än gärna och får råd från er som har mer erfarenhet. Vi resonerar precis som du, att det är viktigt med lugn och ro i samband med yttre förändring. Därför fick han vara helt ifred i terrariumet de tre första dagarna (förutom att vi öppnade och ställde in mat förstås). Vi hängde till och med för en filt när han hade stannat inne i sitt hus/sin grotta i nästan ett dygn för vi tänkte att han kanske gjorde det just pga stress. Det hjälpte, då kom han ut inom en timme. 

Vi uppfattar vår ödla som att han faktiskt vill komma ut ur terrariumet. Inte alltid, ibland blänger han bara på oss och vänder ryggen till och då får han självklart vara ifred, men det är inte alls ovanligt att han kommer fram till glaset (sidorna på terrariumet är icke genomskinligt) och nyfiket tittar ut. Ofta när vi öppnar kommer han fram och några gånger har det känts som att han nästan tänkt hoppa ut! 

Vi tar inte alls ut honom varje gång det verkar som att han vill det och det är inte så att vi är där och plockar med honom hela tiden. I morgon har vi haft honom hemma i tre veckor och jag tror vi haft honom ute fyra gånger då han suttit på någons axel i tv-soffan och två gånger för att bada nu när han varit lös i magen. Är det för mycket, som du ser det?

Viss hantering är bra. Hälsokoll tex är viktigt att göra ibland. Men att sitta på axeln när ni kollar tv, springa runt i soffan, på golvet osv är ingen höjdare.

I terrariumet ska den ha sitt rätta klimat för att må bra och inte bli sjuk. Utanför terrariumet är det inte rätt klimat för ödlan. Oavsett om han står och tittar ut eller ej så förstår inte han att det är fel klimat för honom utanför terrariumet.

Här är en tråd om just hantering av reptiler. 
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild