Vi fick hem vår skäggagam på långfredagen, dvs för två veckor sedan. Han fyller två år i sommar. Första gången han bajsade efter att vi fått hem honom var det som det skulle (enligt vad jag antar och förutsätter, utifrån erfarenhet från leopardgeckosar och säljarens information). Andra gången han gjorde ifrån sig var den sista hälften av lasset löst och därefter har varje tillfälle varit löst. Kisset är totalt rinnande, inga vita korvar över huvud taget.
Vi undrar självklart vad detta kan bero på?
Fakta för att underlätta att svara på tänkbar orsak:
- Han bajsar normalt ofta, efter vad jag förstår; varannan till var tredje dag.
- De första ca sex dagarna efter flytten var han väldigt lugn, men sedan har han börjat leva om och vara mer aktiv. Jag ser det som normalt, att han acklimatiserade sig de där första dygnen.
- Han har fått stora syrsor pudrade med kalk varannan till var tredje dag, enligt säljarens instruktioner. 5-7 st/gång. Säljaren sa att hon brukar ge 7-8 st/gång, ca var tredje dag.
- Han har tillgång till vatten och grönt dygnet runt, vi ger honom nytt varje dag. Dock har han ätit dåligt av detta, tycker jag, utifrån hur säljaren beskrev. Det han ätit är ruccola, spenatblad, sparris, squash, sockerärtor och ärtskott. Populärast är ruccola, squash och ärtor. Svårt att ange i mängd hur mycket han äter, men vi har fyllt en liten exo terra vattenskål (tror strl medium) och det har han bara tömt kanske två ggr hittills.
- Från början hade vi en suckulent (heter "paradisträd") och en dracena i terrariet. Den förstnämnda tog vi ur efter att han börjat äta på den. Vi tänkte att det kanske var det som gjorde honom lös i magen, men så verkar det inte ha varit, eftersom han fortfarande är lös tre dagar efter att vi tog bort växten. Dracenan står än så länge kvar, men i går fick jag gå och dra loss ett blad ur munnen på honom, så jag vet inte om vi får ta ur den också...
- Vi har inte sett honom dricka mer än två slick ur vattenskålen vid två olika tillfällen, men han gillar att stå i vattnet när vi sprutar med blomspruta och han springer rakt igenom vattenskålen någon gång per dag. Vi har dock inte sett honom bada, varför vi hjälpte honom med det en gång. Då stannade han i vattnet i några minuter. Han slickar även i sig vattendroppar som bildas då vi duschar inne i terrariet, på exempelvis väggarna.
- Terrariumet är det han bott i även hos säljaren, vi köpte det tillsammans med själva ödlan. Det är 120x70x100 cm (BxDxH).
- Vi har lite svårt att få upp värmen, tycker vi. Under värmelampan blir det 35-36 grader och på kalla sidan blir det 24-25. Det är den kalla sidan vi är oroliga över om det är för kallt? Vissa mornar när vi kommer upp har det sjunkit så lågt som till 17 grader på kalla sidan.
- Vi tycker att han har ändrat färg och blivit mörkare sedan han kom hit. Han är av en sort som inte är den vanligaste, har jag förtsått (heter något med red, tror jag), och var gul när han kom till oss, tyckte jag. Nu är han betydligt mörkare i färgen, en grön ton på huvudet och brun längs med sidorna.
Vi har aldrig haft en skäggis förut, men vi bedömer honom som att han verkar må bra. Han har som sagt börjat stöka runt lite mer och har börjat komma fram till fönstret mer och titta ut på oss. Tre gånger har vi tagit ut honom. De första två gångerna bara korta stunder (ca 5 min), men i går satt han länge och väl och myste på 16-åringens ena axel. När sonen skulle sätta tillbaka honom i terrariumet vägrade han sätta ner fötterna, som om han inte alls ville dit utan ville fortsätta vara i famnen. Vi uppfattade det så klart som gulligt, men det kanske är något att reagera på som negativt?
Det skulle kännas lugnande om någon har någon reflektion att komma med. Gör vi något fel? Är det normalt att de kan bli lite lösa i magen ibland? Kan man i så fall ge honom något som hjälper till att stoppa upp?