Geckoödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
1
Blomerus:
Hej!
Har nyligen blivit medlem på terrariedjur då jag kommit över en liten ödla. 
Har sökt runt på Google för info om vad det kan vara för art och jag tror att jag har listat ut vilken art det är. Det har inte varit enkelt med tanke på hur många arter det finns. Det jag har kommit fram till är att det är en Hemidactylus platyurus. Kan fortfarande ha fel då den är väldigt liten och jag inte har den bästa synen

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Kommit över en liten ödla? Den är köpt eller hittad eller har du fått den? :) 

Vet inte om du frågar efter hjälp med art på din ödla. Om du gör det hjälper ju bilder oerhört mycket! Ett litet tips bara :) 

Och det är givetvis av största vikt att du vet exakt vilken art du har då många kräver speciella förhållanden i terrariet. Hur håller du den nu när du inte är helt säker på vad det är du har? Även där hjälper bilder mycket. 

Mvh

4
1
Blomerus:
Bilderna tycks inte kommit med. Så provar igen. Vore ju korkat att ställa dessa frågor om jag inte hade bilder. :)

459
138
Pakke:
Blomerus skrev:
Bilderna tycks inte kommit med. Så provar igen. Vore ju korkat att ställa dessa frågor om jag inte hade bilder. :)

Det är jungfrugecko. Lepidodactylus lugubris. Inte Hemidactylus platyurus. :)

De är mycket lätt att sköta. Man kan mata de med mosad banana och söta frukter. Men man rekommenderar att använda pangea som är basföda. Även du kan gärna ge den små insekter att jaga. De är nattaktiva. Och e.t.c...

Gäller om skötsel kan du kika på:

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=l_lugubris

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Jag kan tillägga att denna art förökar sig genom jungfrufödsel. Dvs. det finns bara honor som lägger ägg som sedan kläcks till nya honor. Så bli inte förvånad om det en dag finns ganska många däri.

4
1
Blomerus:
Det var den första arten jag tyckte det liknade :) men det var någon som sa att det såg ut som en hemidactylus frenatus vilket jag inte tyckte. Men började då söka vidare inom hemidactylus. Men som sagt svårt när det inte bara finns 10 st att välja mellan. Är du säker på att det är en jungfugecko? Då jag absolut vill sköta den på bästa möjliga sätt. Som sagt har den ätit banan, tänkte även prova fruktpure då jag har småbarn som äter det. Jag gav den kyckling(tillagad) häromdan och det mumsade den i sig. Kanske helt fel att ge den kyckling. Men visste inte om den äter kött?. 

Tack för hjälpen :)

459
138
Pakke:
Blomerus skrev:
Det var den första arten jag tyckte det liknade :) men det var någon som sa att det såg ut som en hemidactylus frenatus vilket jag inte tyckte. Men började då söka vidare inom hemidactylus. Men som sagt svårt när det inte bara finns 10 st att välja mellan. Är du säker på att det är en jungfugecko? Då jag absolut vill sköta den på bästa möjliga sätt. Som sagt har den ätit banan, tänkte även prova fruktpure då jag har småbarn som äter det. Jag gav den kyckling(tillagad) häromdan och det mumsade den i sig. Kanske helt fel att ge den kyckling. Men visste inte om den äter kött?. 

Tack för hjälpen :)

Jag är 100 på det är jungfrugecko. :) Bilden visar ju tydligen och klart. :)

Jo, men som du skrev, att ge den mat är Pangea bäst basföda. Annars andra mat är okej men inte nyttigt.

Den kan inte äta kyckling eller köttet. Bara små insekter som den kan jaga och svälja. De blir inte så pass stor. Nämligen 10 cm som vuxen. Sen om du har den ensam nu, men om 1 år senare har du mer än 6-10 st pga jungfrufödslar. :)

Medlem i SHF
54
54
Fredde_C:
Ödlan på min bild är en 100% lepidodactylus lugubris för jämförelse. 

429
254
JACLAR123:
Det är INTE en jungfrugecko. 

Jag skulle säga Hemidactylus sp. 

/Jacob

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Precis det är INTE en jungfrugecko, den är ju inte ens lik en...
Men imponerande att vissa måste skriva på alla trådar utan att egentligen veta vad det är dom svarar på
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild