Luftväxter.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

240
183
Mickee:
Finns det nåt oskadligt lim för att fästa tex. Tillandsia i bakgrunder eller grenar utan att skada växten?
Funkar superlim eller akvariumsilikon?
Det ska vara nått som "hugger" relativt fort.

321
444
Daniel_S:
Detta lim brukar rekommenderas till att limma tillandsia med:
smyckestillbehor.se/annat-tillbehor/lim-lack-resin-vax-mm/e-6000-smyckes-och-hantverkslim-5ml-30ml-eller-110ml/
Kan dessvärre inte svara på varför...

Jag har använt olika typer av lim och inte haft några problem. Tror det är viktigt att man placerar limmet på ett bra ställe på plantan och inte får med för mycket av själva växtkroppen utan istället försöker fästa i de bruna/torkade delar som finns nederst på växten.

Vilken art av tillandsia ska du limma?

1275
1725
Falk:
mildare varianter av silokon eller trädlim tror jag ska funka

240
183
Mickee:

Ok tackar för råden, snål som man är vill man kolla lite först :)
Köpte dom här på plantagen, 3-pack modell större, ingen uppgift på vilka arter.
Men satan vilka coola växter, hade dom i handen när jag duschade dom å kände hur dom öppnade upp sig på sekunden när dom fick vatten på sig, rejält torra när jag köpte dom :)

240
183
Mickee:
Falk skrev:
mildare varianter av silokon eller trädlim tror jag ska funka

Ja jag kommer nog att testa med akvariumsilikonet, skarp ättiklukt men försvinner fort å jag tror inte det är så aggresivt och som Daniel skiver, på ett bra ställe på plantan :)

321
444
Daniel_S:
Ok, kan hjälpa med artbestämningen.

Till vänster: Troligen T. stricta
Mitten: T. tricolor (kan vara en hybrid av tricolor och någon annan art)
Till höger: Tillandsia medusae

De två första går bra i fuktigt terrarium medans medusae är känsligare och lever i torrare miljöer.
Medusaen skulle jag vara extra försiktig med vad gäller limningen också. Svårt att undvika att få lim på själva plantan. De andra två går jättebra att limma.  
Ja, visst är de coola? Man blir som besatt av dom när man väl införskaffat sig några :)

240
183
Mickee:
Daniel_S skrev:
Ok, kan hjälpa med artbestämningen.

Till vänster: Troligen T. stricta
Mitten: T. tricolor (kan vara en hybrid av tricolor och någon annan art)
Till höger: Tillandsia medusae

De två första går bra i fuktigt terrarium medans medusae är känsligare och lever i torrare miljöer.
Medusaen skulle jag vara extra försiktig med vad gäller limningen också. Svårt att undvika att få lim på själva plantan. De andra två går jättebra att limma.  
Ja, visst är de coola? Man blir som besatt av dom när man väl införskaffat sig några :)

Ok, ska in i ett terrarium för en kragagam, funkar dom två första i torr miljö oxså?
Terrariet är tillfälligt, ska bara användas till hösten men bakgrunden är gjord i gips o sand.
Man skulle ju kunna borra bort lite gips och fogskumma upp ett litet "räcke" som man sen sandar och placerar växten i eftersom det ska bytas terrarium ganska snart :)
Gillar ju att hålla på o pilla o dona hahaha
Tackar för infon :)

321
444
Daniel_S:
Ja de brukar fungerar bra i en torrare miljö också. Men dessvärre kommer din kragagam att riva ner dom om den kan komma åt dom, trots din planerade limning  :/

240
183
Mickee:
Daniel_S skrev:
Ja de brukar fungerar bra i en torrare miljö också. Men dessvärre kommer din kragagam att riva ner dom om den kan komma åt dom, trots din planerade limning  :/

Hahaha ja jag är van, har tre ögonfransar som mördar det mesta i växtväg redan :)
Får fixa ett växtvivarium :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild