Hornbach terrarium till skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Geezuz:
Hejsan, 

Jag undrar huruvida ett terrarium från Hornbach lämpar sig till en skäggagam eller inte? Tänkte framförallt då eftersom ventilationssytemet uppe är ganska smalt och resten är glas och jag undrar om UVB och UVA tar sig igenom detta? De har ju väldigt prisvärda terrarium och det går dessutom att specialbeställa större (150+) terrarium men jag vill såklart vara säker på att jag lägger ned pengar på något som verkligen fungerar. Jag har bara sett ExoTerras terrarium och de är ju heltäckta med nät högst upp så där tar ju sig UVA och UVB lätt igenom och därför är jag osäker på om detta fungerar. 

Tack på förhand! 

412
419
Hadara:
Det stösrta terrariumet hornbach har är för litet för en vuxen skäggagam dock :) 

4
0
Geezuz:
Hadara skrev:
Det stösrta terrariumet hornbach har är för litet för en vuxen skäggagam dock :) 

Ja, av dem som de säljer i butik. Men som jag skrev så går det att specialbeställa 150+ terrarium och därför vill jag veta om det är värt pengarna eller inte (: 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

UVB tar sig inte igenom glas, så isåfall bör du ha lampan inuti terrariet (vilket kräver att du har ordentligt med höjd så ödlan inte kan komma åt lampan). Jag har inte koll på priserna vad gäller hornbach, men har köpt relativt billiga glasterrarier från tyskland på mässor. Tror jag köpte ett specialmått-terrarium på 150x50x60 för 200Euro, men du behöver större än så. Stora glasterrarier kan väga en hel del med också, då det inte räcker med tunna 4mm-glas när det kommer upp i storlek.

Annars är ju träterrarium schyssta när det är lite större, framförallt när du kan behöva anpassa ventilation, lampor m.m.
Inte så lätt att borra i glas.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild