Leopardgecko ägg, ungar som dör

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
0
ronyala:

Hej!

Jag och min sambo föder upp leopardgecko. Vi har fått många ägg och fina ungar! Allt har gått jättebra. Har haft dem i vermaculit i plastburkar, i en frigolitlåda med doppvärmare. Värmen har legat på ca 29 grader. Öppnar ca 1-2 gånger i veckan och "vädrar" och kikar så att äggen är fina.

Men så idag var det dags för nästa 2 ägg att kläckas. Vi kikade in och såg att en hade krupit ut, men dog nästan direkt. Ca 2 timmar efter det så kollade vi igen, och då hade nästa också krupit ut. Den var också näst intill död. Det såg ut som om den inte fick någon luft och kippade efter andan. Fick även som "kramper" innan den också dog tyvärr..

Båda 2 låg även på sidan när vi hittade dom.

Vet någon här vad detta kan bero på? Har aldrig varit med om detta förut!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Att ägg inte ska vändas har ni kanske redan hört. Hade äggen samma sida upp när ni la dem i kläckaren som när de låg i terrariet?
Jag har läst följande studie (gäller dock snoken Natrix maura, så kanske inte ens är relevant):
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4543940/

Annars är det väl att försöka se över så att:
1. Värme och fuktigheten i själva äggkläckaren, är det för varmt så snabbar man på kläckningen, men ökar risken för att ungarna inte klarar sig.
2. Ödlorna ni avlar på inte är närbesläktade eller har morfer med kända problem.
3. Ödlorna får bra foder med vitaminer och mineraler, framförallt honan behöver mycket kalk vid äggläggning, men det hade kanske snarare synts i att äggen skulle få tunt skal.

Är föräldradjuren väldigt unga är även det en risk för att avkomman inte blir bra.

16
0
ronyala:
anders skrev:
Att ägg inte ska vändas har ni kanske redan hört. Hade äggen samma sida upp när ni la dem i kläckaren som när de låg i terrariet?
Jag har läst följande studie (gäller dock snoken Natrix maura, så kanske inte ens är relevant):
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4543940/

Annars är det väl att försöka se över så att:
1. Värme och fuktigheten i själva äggkläckaren, är det för varmt så snabbar man på kläckningen, men ökar risken för att ungarna inte klarar sig.
2. Ödlorna ni avlar på inte är närbesläktade eller har morfer med kända problem.
3. Ödlorna får bra foder med vitaminer och mineraler, framförallt honan behöver mycket kalk vid äggläggning, men det hade kanske snarare synts i att äggen skulle få tunt skal.

Är föräldradjuren väldigt unga är även det en risk för att avkomman inte blir bra.

Alla ungar innan och efter har klarat sig utan problem. Tänkte om det kan ha varit något tokigt med deras lungor eftersom de inte verkade få luft när de kläcktes? 
Har ingen aning om vad som hände.. de levde i ca 1 minut efter att de kröp ut ur äggen. Men alla ungar som kläckts efter har inte haft några problem alls. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild