Blåtunga sjuk?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

34
16
Castiel:
Hejsan hejsan, nu är det så att jag har ett problem. Min blåtunga verkar förkyld, han nyser/hostar och ligger mest nergrävd och tjurar. Jag har en 75w värmelampa och en UV-lampa ca 20 cm ovanför en stor solsten. 
Jag fick hem honom nyligen och funderar på om han kan ha blivit förkyld under resan? Borde jag ta honom till veterinär eller är det något jag kan fixa själv? 
Konstig tanke kanske men har nätdörrar och terrariumet står på golvet, kan det vara damm eller typ hundhår? (Föder upp hundar). Vad borde jag göra? 

1275
1725
Falk:

Vad har du för temp till att börja med? Sen är golvdrag ingen höjdare.

Släng upp några bilder på hur allt ser ut så blir det lättare att hjälpa dej

34
16
Castiel:
Falk skrev:
Vad har du för temp till att börja med? Sen är golvdrag ingen höjdare.

Släng upp några bilder på hur allt ser ut så blir det lättare att hjälpa dej

Nja, skulle väl inte säga att det är golvdrag. Jag har en temp på typ 23 grader eller något (blir varmt av alla lampor!), jag hade dock glasrutor tills en hund ramlade in i dom så fick byta ut. 
Har endast en usel bild och är 5 h hemifrån just nu så blir svårt att ta en ny, den är lite gammal, ser lite annorlunda ut men är inte mycket.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Det är mycket troligt på grund av draget! 

34
16
Castiel:
AlexGustavsson skrev:
Det är mycket troligt på grund av draget! 

Fast han har varit så sen jag fick honom, dörrarna bytte jag för någon vecka sen :/ Hur som haver, bör jag ta honom till en veterinär eller kan jag göra något åt det själv? Är det säkert att det är förkylning eller kam det vara något annat och bör jag pga det ta honom till en veterinär?

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:
Jag håller med AlexGustavsson! Reptiler är mycket känsliga för drag (golvdrag) och det spelar ingen roll hur varmt du har i terrariet för det är själva draget som är farligt :) Jag skulle flyttat terrariet och höjt värmen nån grad närmsta veckorna. Högre temperatur brukar oftast fixa förkylda reptiler. inte alltid men ofta. 

34
16
Castiel:
Jonas_ skrev:
Jag håller med AlexGustavsson! Reptiler är mycket känsliga för drag (golvdrag) och det spelar ingen roll hur varmt du har i terrariet för det är själva draget som är farligt :) Jag skulle flyttat terrariet och höjt värmen nån grad närmsta veckorna. Högre temperatur brukar oftast fixa förkylda reptiler. inte alltid men ofta. 

Okej, flyttar det så fort som möjligt då! :)

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Castiel skrev:

Okej, flyttar det så fort som möjligt då! :)

Ja det skulle jag gjort också :) Det eller att ställa upp det från golvet där det står. 

9
27
italianbastard:
Jonas_ skrev:

Ja det skulle jag gjort också :) Det eller att ställa upp det från golvet där det står. 

Det är en skyldighet att ge djuren rätt omvårdnad.
Att skylla på en hund har haft sönder glas hjälper inte.
Då har du gjort två fel.
Låtit hunden få möjligheten att slå sönder glaset samt inte otgärdat problemet som är mycket viktigt
Samtidigt annonserar du om att du vill köpa en till blåtunga?

Säljer inte till dig som tänkt. Då du uppenbarligen inte sköter om nuvarande djur på det sätt jag anser är korrekt och baserat på djurens hälsa och Djurskyddslagen

Ursäkta att jag reagerar men fundera på att minska antalet djur så du kan ge dom det som behövs istället för massor av djur som istället får lida.

Mvh/j

34
16
Castiel:
italianbastard skrev:

Det är en skyldighet att ge djuren rätt omvårdnad.
Att skylla på en hund har haft sönder glas hjälper inte.
Då har du gjort två fel.
Låtit hunden få möjligheten att slå sönder glaset samt inte otgärdat problemet som är mycket viktigt
Samtidigt annonserar du om att du vill köpa en till blåtunga?

Säljer inte till dig som tänkt. Då du uppenbarligen inte sköter om nuvarande djur på det sätt jag anser är korrekt och baserat på djurens hälsa och Djurskyddslagen

Ursäkta att jag reagerar men fundera på att minska antalet djur så du kan ge dom det som behövs istället för massor av djur som istället får lida.

Mvh/j

Ursäkta?
Först, galler dörrarna är bara en temporär lösning, tills glasen kommer, det går inte över natt. Jag kan liksom inte låta den gå lös i huset, vilket du måste förstå själv. Det var inte som att jag planerade på att hunden skulle slå sönder dom, men mina hundar knuffades och den ena ramlade helt sonika in i glaset. Jag har beställt nya glas men dom har inte kommit än.
Sen, jag har inte ens planerat att köpa något av dig? Har aldrig ens haft kontakt med dig förr. 
Jag sköter mina djur på ett bra sätt och håller mig till djurskyddslagen, du har ingen aning om hur jag håller dom så du ska inte utala dig i frågan. 
Jag har en skäggis som har varit kinkig med maten, men när jag fick honom var han grovt undernärd och jag trodde knappt att han skulle klara sig, men han repade sig och mår nu bättre.
Jag kontaktade veterinären om blåtungad och han har ingen förkyldning, har blåser bara bort bottensubstrat ur nosen som han har fått när han grävt ner sig. Om jag inte brydde mig om mina djur eller inte tog hand om dom skulle jag ju inte bett om hjälp, jag skulle bara skittigt i det. 
Så att säga att jag tar illa hand om mina djur och inte följer djurskyddslagen ska du vara jävligt försiktig med att säga. Har även en veterinär som är kompis med mor min som regelbundet ser över mina djur så de mår bra osv. 
Man ska inte uttrycka sig om saker man inte vet något om. Punkt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild