Naturligt terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

59
7
Woolf74:
hej! Någon som har koll på hur man gör ett "naturligt" terrarium till sin leopard gecko? Går det att odla växter i t.ex plantation soil från exo terra, eller går det att köpa nån speciell jord från affären? Kan man köpa vanliga gräsfrön och odla i ett terrarium? Är så sugen på att göra det lite fint till mina ödlor hehe :P

1159
626
Temla:
Woolf74 skrev:
hej! Någon som har koll på hur man gör ett "naturligt" terrarium till sin leopard gecko? Går det att odla växter i t.ex plantation soil från exo terra, eller går det att köpa nån speciell jord från affären? Kan man köpa vanliga gräsfrön och odla i ett terrarium? Är så sugen på att göra det lite fint till mina ödlor hehe :P

Risken blir väl att luftfuktigheten blir för hög.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Naturligt går ju, men för en leopardgecko är naturligt=ökenlandskap (eller tja, inte riktigt så, men något åt det hållet), och inte en massa plantor. Däremot kan du ju ha sand, stenar m.m. och någon kaktus. Då blir det iaf mer åt det sättet hos leopardgecko. Hur menar du att dom bor nu?

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Kaktus skulle jag aldrig sätta in, men finns ju tex Aloe vera som funkar. Har själv haft det! Torra grästuvor med lite längre gräs kan ju också vara fint.

334
290
LobsterPie:
Du kan blanda typ kaktusjord och sandlådesand. Då får du ett grävbart och planteringsbart substrat som du kan sätta in rätt mycket olika växter i. Aloe vera som nämnts tidigare är en rätt bra kandidat. Du kan även kolla om du hittar någon torr/död buske eller så som du kan sätta in så blir det nog rätt naturtroget. Googla runt lite på området och se vad det finns för växter där. 

59
7
Woolf74:
Man ska absolut inte ha sand i deras terrarium hörrni o_o eller kaktusar o_o 

97
93
knotan:
Woolf74 skrev:
Man ska absolut inte ha sand i deras terrarium hörrni o_o eller kaktusar o_o 

Skriv gärna lite mer om varför du anser att sand är olämpligt. Handlar det t ex om att finkornig kan fastna på foderdjur och orsaka förstoppning? Att väldigt finkornig/dammig sand kan fastna i ögon, mm och orsaka infektioner?

Finns nog snart en del snygga och låga prydnadsgräs att köpa i trädgårdshandeln om man inte hittar någonting lämpligt ute. Mycket sten och några grästuvor som sticker upp här och där borde se ganska snyggt och naturtroget ut. Tänk på att se till att inga stenar kan ramla och skada djuren.

59
7
Woolf74:
knotan skrev:

Skriv gärna lite mer om varför du anser att sand är olämpligt. Handlar det t ex om att finkornig kan fastna på foderdjur och orsaka förstoppning? Att väldigt finkornig/dammig sand kan fastna i ögon, mm och orsaka infektioner?

Finns nog snart en del snygga och låga prydnadsgräs att köpa i trädgårdshandeln om man inte hittar någonting lämpligt ute. Mycket sten och några grästuvor som sticker upp här och där borde se ganska snyggt och naturtroget ut. Tänk på att se till att inga stenar kan ramla och skada djuren.

Sand är olämpligt eftersom de inte kommer från sandiga områden, de kommer ju från pakistan och det hållet där det är jord och växter. Och sand hamnar i deras magar och klumpar ihop sig som gör att de får förstoppning och dör, och det tror jag ingen vill :/ 
Därför är jag emot sand :) 

går det verkligen att ta gräs ute? Hänger inte massa djur med då?? Har plockat saker ute förut och man får alltid nått med sig in haha xD

97
93
knotan:
Ett tips är att låta växterna (förslagsvis olika succulenter och gräs) stå kvar i sina krukor. Täck över krukorna så att de inte syns. Fördelen med att ha krukorna kvar är att det blir lättare att undvika att stora delar av bottensubstratet blir blött vid vattning. Du behöver då inte heller anpassa bottensubstratet efter växterna.

59
7
Woolf74:
knotan skrev:
Ett tips är att låta växterna (förslagsvis olika succulenter och gräs) stå kvar i sina krukor. Täck över krukorna så att de inte syns. Fördelen med att ha krukorna kvar är att det blir lättare att undvika att stora delar av bottensubstratet blir blött vid vattning. Du behöver då inte heller anpassa bottensubstratet efter växterna.

Att jag inte tänkte på det. Tack! :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild