Hur länge kan en orm vara utan värmekälla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
0
snekmami:
Var hos veterinären med min majsorm igår eftersom jag upptäckt sår på hennes bukfjäll. Fick reda på att det var brännsår som värmeplattan orsakat och att vi skulle ta bort den direkt när vi kom hem och ersätta med värmelampa istället. Tog bort plattan, men jag har inte tid att åka o köpa en lampa förrän om en o en halv vecka. Klarar hon sig tills dess eller bör jag be om hjälp att köpa hem en?

Egentligen är det dags att mata henne nu, men borde jag vänta med matningen tills hon fått värmelampan för att vara säker på att matsmältningen fungerar som den ska?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

En och en halv vecka utan värmekälla är ett säkert recept för en sjuk orm iaf :) Personligen skulle jag inte ens vilja vara utan ett par timmar åt mina ormar. Värme är extremt viktigt för reptilers välbefinnande så du bör ordna med värme pronto, dvs direkt :) 

Och att mata en orm som inte har tillgång till värme är bara tokigt! Vänta ett par veckor istället.. 

953
1840
peter54:
Det måste vara en överdrivet kraftig värmematta om den ger brännskador på ormen. Du kan endera skapa ett mellanrum mellan botten och värmemattan, alternativt byta till en svagare. Ett tredje alternativ är att förse mattan med dimmer eller termostat. Värmelampa till majsorm låter överdrivet komplicerat när det går såpass lätt att ordna saken med matta.

9
0
snekmami:
Ok! Får ordna en tillfällig värmekälla. Och väntar med matningen.

Dumt att vi var så snabba att dra bort värmemattan innan vi ordnat värme på annat vis, lyssnade på vad veterinären sa bara. Hon föreslog varken mellanrum eller dimmer, utan sa bara att vi skulle fixa lampa istället. Och att dem brukar avråda alla ifrån matta. Det var på Roslagstulls djurklinik.

Det går väl inte att sätta tillbaka en matta vi redan rivit bort?

97
93
knotan:
Eftersom det rör sig om en majsorm som ju finns i tempererade områden i naturen så tror jag inte att en kortare tid i rumstemperatur kommer att vara ett större problem (så länge inte ormen ätit nyligen och det hade den ju inte gjort om jag förstod rätt).
Har du en termometer i terrariet? Kolla vad du har för temperatur. Vad har du för typ av belysning? (Den ger ju också en viss värme om oftast dock inte tillräckligt.) Hur många watt är din värmematta på? Lägg den under terrariet med en luftspalt som  Peter förslår och mät vilken temperatur du får i terrariet ovanför mattan.

953
1840
peter54:
snekmami skrev:
Det går väl inte att sätta tillbaka en matta vi redan rivit bort?

Vad betyder den här meningen med "rivit bort"? Satt värmemattan fast? I så fall var och hur?

Jag har värmemattor till samtliga terrarium, men de ligger lösa under terrarierna och jag har dimmer till samtliga 28W-mattor, inte så mycket för att ormarna skulle bränna sig, det har jag aldrig varit med om, utan för att bottenglaset inte ska spricka över mattan. Till 14W- och 7-8W-mattorna behövs ingen reglering, de blir inte så varma att det är någon risk.

388
460
australis66:
peter54 skrev:

Vad betyder den här meningen med "rivit bort"? Satt värmemattan fast? I så fall var och hur?

Jag har värmemattor till samtliga terrarium, men de ligger lösa under terrarierna och jag har dimmer till samtliga 28W-mattor, inte så mycket för att ormarna skulle bränna sig, det har jag aldrig varit med om, utan för att bottenglaset inte ska spricka över mattan. Till 14W- och 7-8W-mattorna behövs ingen reglering, de blir inte så varma att det är någon risk.

Förmodligen en matta från exoterra, Dom klistras fast under till. 

97
93
knotan:
Vill egentligen inte lägga mig i veterinära råd när jag inte ens sett ormen. Men som Peter också säger har jag aldrig varit med om brännskador från mattor. Har absolut råkat spräcka någon bottenruta när jag var ung och oförsiktig men aldrig varit med om att en orm blivit skadad. Det betyder naturligtvis inte att det inte kan ha drabbat din orm men det finns ju även ansra saker (t ex bukplåtsröta) som kan orsaka "skadade" bukfjäll.
Hur har din orm uppträtt i terrariet? Om botten var så varm att ormen fick brännskador borde det ha stressat ormen och fått den att klättra överdrivet mycket för att söka sig bort från värmen.

9
0
snekmami:
knotan skrev:
Eftersom det rör sig om en majsorm som ju finns i tempererade områden i naturen så tror jag inte att en kortare tid i rumstemperatur kommer att vara ett större problem (så länge inte ormen ätit nyligen och det hade den ju inte gjort om jag förstod rätt).
Har du en termometer i terrariet? Kolla vad du har för temperatur. Vad har du för typ av belysning? (Den ger ju också en viss värme om oftast dock inte tillräckligt.) Hur många watt är din värmematta på? Lägg den under terrariet med en luftspalt som  Peter förslår och mät vilken temperatur du får i terrariet ovanför mattan.

Hade ca 30 grader på sidan där värmemattan låg förut. 25 på kalla sidan. Har uv belysning. Mattan var på 60W, alldeles för högt förstår jag nu.

9
0
snekmami:
Python88 skrev:

Förmodligen en matta från exoterra, Dom klistras fast under till. 

Precis.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild