Kokosfiber och terrakotta ok till skäggis?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
15
lensy:
Vi får hem en snart 2 år gammal skäggagam om några dagar. Det blir en ny erfarenhet för oss, som bara haft leopardgeckosar förut. Nu undrar jag om det är ok att inreda terrariet med saker av kokosfiber? Jag tänker bland annat på en matta liknande denna; www.tradgardsteknik.se/katalog/artikel/kokosfiber-matta-1000gr-m-sup2-50x150cm/128903-106-11/. Huvudtanken är att ha den som (del av) bakgrund. Är detta ok eller river de och äter av fibrerna och kan det i så fall vara skadligt?

Om materialet i sig är ok så kanske det också funkar att använda "krukor" av samma slag? Som denna; www.plantagen.se/kokosinlagg-o30-5cm-brun-100023806-se. Jag vet inte riktigt till vad än, utan funderar på alternativ... ;) 

Jag undrar också om terrakotta är ett ok material att använda? Jag har tankar om att använda en klassisk terrakottakruka att göra någon sorts grotta av. Än så länge en mycket lös idé, men den kan ju utvecklas! Kanske kan en kruka bara helt enkelt ligga ner i terrariet (naturligtvis utan möjlighet att rulla).

412
420
Hadara:
Du kan använda både kokosfibermatta och terrakotta utan problem :) :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild