Värme i glasterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

60
44
Kong:
Hej. 
Nu kommer vi till min frustration. 
Jag köpte nytt glas terrarium till min KP i storleken 125×50×60 med ventilation upptill och på ena kortsidan.
Köpte en 5m lång värmekabel från dragon på 26w tror jag det var. Den är placerad på sidan som har ventilation. 
Värmen ligger på 24gråder där. Kabeln ligger i terrariumet på en frigolit skiva. 
Jag har ganska kallt i rummet/lägenheten då dom är snåla där jag bor. 
Jag är nöjd med värmen på den svala sidan, alltså där kabeln ligger. 
Hur sjutton gör jag för att få en värmesida på ca 30grader? 
Har en värmelampa som man kan ställa uppe på men det hjälper ingenting känns det som.
Svala sidan är nu ca 1grad varmare än varma sidan för tillfället. 
Ska man köpa en till kabel? En värmematta? Eller värmepanel? 
Hoppas nån kan hjälpa mig.

Mvh K 

60
44
Kong:
www.tropic-shop.de/product_info.php?products_id=2734{26}1841

Den gamla 70w tänkte jag på

www.tropic-shop.de/temperatur-control-pulsierend-p-3356.html

Tror ni det där funkar?

70
29
tobiias:

70
29
tobiias:
Så har jag hängt socklar, men har du en kp som kanske klättrar i dom så kan du ha en bur till lampan

60
44
Kong:
Hej. Jag har en värmeslinga på höger sida av terrariumet där även sidventilationen är. Värmen där ligger på ca 25grader nu. Var bör jag placera värmepanel sen för att få bästa förutsättningar till min kp? Svala sidan (vänster) ligger nu på 21-22grader.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Kong skrev:
Hej. Jag har en värmeslinga på höger sida av terrariumet där även sidventilationen är. Värmen där ligger på ca 25grader nu. Var bör jag placera värmepanel sen för att få bästa förutsättningar till min kp? Svala sidan (vänster) ligger nu på 21-22grader.

I det där terrariet bör det absolut räcka med en värmekälla, alltså antingen panel eller slinga vilket man nu föredrar. Risk att det blir väldigt hett med två värmekällor på den lilla ytan. 

Men om man ska använda flera värmekällor i ett terrarium bör dom lämpligast sitta på samma sida av terrariet, annars är det mycket svårt att få till en svalare del :) 

60
44
Kong:
Jonas_ skrev:

I det där terrariet bör det absolut räcka med en värmekälla, alltså antingen panel eller slinga vilket man nu föredrar. Risk att det blir väldigt hett med två värmekällor på den lilla ytan. 

Men om man ska använda flera värmekällor i ett terrarium bör dom lämpligast sitta på samma sida av terrariet, annars är det mycket svårt att få till en svalare del :) 

Jag får inte upp temperaturen tillräckligt. Jag har beställt värmepanel och termostat till den lille så han får perfekt sen. 
Men då kommer jag placera panelen på samma sida. 
Tack för svar 
Mvh K 

39
42
Mollish89:
Kong skrev:

Jag får inte upp temperaturen tillräckligt. Jag har beställt värmepanel och termostat till den lille så han får perfekt sen. 
Men då kommer jag placera panelen på samma sida. 
Tack för svar 
Mvh K 

Vart mäter du temperaturen? Värme som kommer underifrån mäts på backen/där djuret ska vara, inte luften runt. Det är iallafall vad jag läst. Jag köpte en ir termometer,då är det lätt att kolla temperaturen i botten

60
44
Kong:
Mollish89 skrev:

Vart mäter du temperaturen? Värme som kommer underifrån mäts på backen/där djuret ska vara, inte luften runt. Det är iallafall vad jag läst. Jag köpte en ir termometer,då är det lätt att kolla temperaturen i botten

Jag mäter ca 3-5CM ovanför marken. 
Har precis kopplat in värmepanelen och termostaten i nya terrariumet. Jag har 3st mätare i terrariumet så man får en bra blick över hela. 
Var köpte du ir mätaren och bad kostade den? 

39
42
Mollish89:
Kong skrev:

Jag mäter ca 3-5CM ovanför marken. 
Har precis kopplat in värmepanelen och termostaten i nya terrariumet. Jag har 3st mätare i terrariumet så man får en bra blick över hela. 
Var köpte du ir mätaren och bad kostade den? 

Köpte ir termometer på biltema för 350kr. Där laserpekaren träffar mäter den tempen
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild