Leopardgecko ägg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
16
Castiel:
Hallå hallå, nu är det så att min hona har lagt ägg, men dom är liksom lite ihopkrumpna, inte så runda och fina. Kan det fortfarande vara levande foster i dom eller är dom förlorade? 

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:
Omöjligt att ens gissa utan en bra bild :) Du kan även lysa på dom med en stark lampa för att se om det är blodkärl i äggen, då är dom levande givetvis! Annars brukar det se ut som en tjock gul massa mer... vid obefruktade ägg alltså. 

34
16
Castiel:
Jonas_ skrev:
Omöjligt att ens gissa utan en bra bild :) Du kan även lysa på dom med en stark lampa för att se om det är blodkärl i äggen, då är dom levande givetvis! Annars brukar det se ut som en tjock gul massa mer... vid obefruktade ägg alltså. 

Lånad bild men dom ser ut ungefär såhär 

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Castiel skrev:

Lånad bild men dom ser ut ungefär såhär 

Ja dom ser ju befruktade ut i mina ögon :) Men självklart svårt att ge ett 100% svar. Men prova lysa dom i ett mörkt rum och se om du ser blodkärl, det är enklaste sättet tycker jag. Även svårt att gå på utseende på reptilägg för dom kan vara rätt risiga och ändå kläckas om dom är befruktade vill säga. 

Är honan parad? En del ödlor lägger ju likt höns ägg ändå :) 

34
16
Castiel:
Jonas_ skrev:

Ja dom ser ju befruktade ut i mina ögon :) Men självklart svårt att ge ett 100% svar. Men prova lysa dom i ett mörkt rum och se om du ser blodkärl, det är enklaste sättet tycker jag. Även svårt att gå på utseende på reptilägg för dom kan vara rätt risiga och ändå kläckas om dom är befruktade vill säga. 

Är honan parad? En del ödlor lägger ju likt höns ägg ändå :) 

Ja hon är parad, eller, hon går med en hane så jag skulle gissa på det :) Funderade på en grej till, ska man ta isär dom nu? För hon lär ju lägga fler ägg och tänker att hon får mer lugn och ro då. Och äggen var inte planerade så har inte rätt underlag och så till äggen, funkar det med typ jord? 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Castiel skrev:

Ja hon är parad, eller, hon går med en hane så jag skulle gissa på det :) Funderade på en grej till, ska man ta isär dom nu? För hon lär ju lägga fler ägg och tänker att hon får mer lugn och ro då. Och äggen var inte planerade så har inte rätt underlag och så till äggen, funkar det med typ jord? 

Hur kan äggen inte vara planerade om hon går med en hane?! ;) 

Jag brukar ha Vermeculit men jag använde lätt fuktig mossa en gång när jag missat köpa nytt! Fuktig jord borde väl funka, har haft ögonfransgecko ägg som kläckts i jorden i terrariet :) 

34
16
Castiel:
anniemalmros skrev:

Hur kan äggen inte vara planerade om hon går med en hane?! ;) 

Jag brukar ha Vermeculit men jag använde lätt fuktig mossa en gång när jag missat köpa nytt! Fuktig jord borde väl funka, har haft ögonfransgecko ägg som kläckts i jorden i terrariet :) 

Grejen var att jag inte visste att det var en hane, dom sa att det var en hona när jag köpte den :(
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild