Matvägran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

248
40
Yoshi123:
Jag äger en leopardgecko hona sen ca 7 månader tillbaks. Hon bor ensam, men hon har inte ätit på 3-4 veckor. Vi har släppt ner syrsor framför henne hon kan ta några steg fram men sen ignorerar hon dem. Är detta naturligt, ska man vara orolig, vad ska man göra.
Här är en bild. 

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Yoshi123 skrev:
Jag äger en leopardgecko hona sen ca 7 månader tillbaks. Hon bor ensam, men hon har inte ätit på 3-4 veckor. Vi har släppt ner syrsor framför henne hon kan ta några steg fram men sen ignorerar hon dem. Är detta naturligt, ska man vara orolig, vad ska man göra.
Här är en bild. 

Den ser ut att vara i sunt hull! Ha is i magen! Vissa av mina äter inte på ett par månader även när det inte är brummeringssäsong! 

248
40
Yoshi123:
Matvägran fortsätter har på knappt 2 månader bara ätit 3st vaxmaskar+ 1 puppa. När ska man bli orolig, kan man trigga dem till att äta. Men är förövrigt helt normal.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Att ett djur matvägrar beror ofta på någonting, inte sällan något i deras miljö. Så för att kunna få mer tillförlitliga svar kan det vara bra att ge oss betydligt mer information om ödlan, terrariet, omgivningen i övrigt, hantering av djuret? osv osv :) 

En bild på terrariet är alltid bra i såna här lägen! 

248
40
Yoshi123:
Terrariet är 60x45x45 stort och bottensubstratet består av röd sand och det är inrett med en mangroverot, en grotta, 3 korkbarksbitar varav en används som en fuktgrop och en vattenskål+en värmelampa och värmematta. det är en leopardgeckohona som snart blir 2 år gammal. hon är storsta delen ifred men plockas ut nån gång i veckan. Innan hon började matvägra fick 1-2 foderinsekter med några dagars mellanrum. hon har bott i samma terrarium och själv under hela tiden.
Här är en bild

388
460
australis66:
Yoshi123 skrev:
Terrariet är 60x45x45 stort och bottensubstratet består av röd sand och det är inrett med en mangroverot, en grotta, 3 korkbarksbitar varav en används som en fuktgrop och en vattenskål+en värmelampa och värmematta. det är en leopardgeckohona som snart blir 2 år gammal. hon är storsta delen ifred men plockas ut nån gång i veckan. Innan hon började matvägra fick 1-2 foderinsekter med några dagars mellanrum. hon har bott i samma terrarium och själv under hela tiden.
Här är en bild

Jag hade slutat med att ta ut henne ur terrariumet. 

459
138
Pakke:
Python88 skrev:

Jag hade slutat med att ta ut henne ur terrariumet. 

Till Yoshi123:

Som python88 säger,
Ja, bara låta henne vara i fred utan plocka ut henne ur terrariumet.

Leopardgecko kan matvägra i flera månader. Så länge hon är okej, på grund av hennes fettreserver finns i hennes feta svans. Så hon kommer klara sig utan mat i flera månader om hon väljer det. Du behöver inte vara orolig och känna tvingad att plocka ut henne ur terrariumet vilket du stressar henne ännu mer.

Hon ser ut må bra och har hull med kropp inkl hennes feta svans. Så du ska och kan låta henne vara i fred i flera månader utan plocka ut henne ur terrarium. :)

Det behöver du inte vara orolig för henne. :)

Förresten, hon ser mycket fin! 

248
40
Yoshi123:
Tack och OK det ska jag göra.

21
17
Meydri:
Hej! Hur går det med henne? :/ Något ingen har nämnt här är att substratet kan vara ett möjligt problem. Det är inte ovanligt att Leos får med en del av substratet när de fångar sin föda, och sand är ökänt för att vara en stor bov i att få förstoppning som tyvärr om det är tillräckligt långt gånget, till och med kan leda till dödsfall. Det finns tusentals med videos och artiklar om problemet, lättast att leta efter är "Sand Impaction". Youtubaren Leopard Gecko har en handfull med väldigt informativa videos med både fakta, symptom och behandling för detta. Jag råder dig starkt att kolla dessa, utifall att, för att se om något symptom kanske kan tyda på sand impaktion. Ett alternativt substrat skulle kunna vara eco earth, vilket kan brytas ner av magsyran utifall de skulle få i sig det. Om inget av symptomerna för sand impaktion verkar stämma överens med din tjej, så är det förmodligen inget att oroa sig över. :)

Som de andra har nämnt så är det inte alltför ovanligt att vissa geckos kan matvägra i upp emot flera månader. Något som kanske kan stilla ditt hjärta, är att ändå regelbundet väga henne. Om hon fortsätter matvägra, men inte går ner radikalt i vikt, är det ofta inget att oroa sig över. Om geckon däremot börjar rasa i vikt kan det vara ett stort tecken på att något är fel! Sålänge hon verkar agera normalt och inte tappar vikt under matvägran, så tycker jag inte att något skumt verkar vara på gång. Men som sagt, jag vädjar dig att kolla upp dessa videos. :s

21
17
Meydri:
Här är också en video från samma person, som listar 20 anledningar till varför en leopargecko inte äter! Hoppas det kan hjälpa något. www.youtube.com/watch?v=TLaLCbXIZWg
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild